Toneelstuk Anne stopt na anderhalf jaar

Langstlopende toneelstuk in Nederland

Na anderhalf jaar en meer dan 300 duizend bezoekers komt er in januari 2016 een eind aan de theatervoorstelling Anne. Althans in Theater Amsterdam.

Beeld EPA

De theatervoorstelling Anne, een bewerking van het Dagboek van Anne Frank gaat eind januari 2016 stoppen, na anderhalf jaar en met de teller momenteel op 300 honderdduizend bezoekers. Daar komen volgens producent Robin de Levita nog heel wat bij, want volgens hem zit de zaal nu bijna elke avond vol.

Tegelijk wordt eind deze week feestelijk gevierd dat Soldaat van Oranje, dat andere wapenfeit van de Levita en Theu Boermans (samen met producent Fred Boot) al vijf jaar tot uitverkochte zalen heeft geleid. Met die productie werd deze nieuwe theatervorm - waarin tekst, muziek, film, draaiende tribunes en bewegende decors samenvallen - geïntroduceerd. Dat Soldaat zoveel meer publiek trekt dan Anne is vooraf ingecalculeerd: Anne is een toneelstuk en geen musical. Bovendien kwamen in Soldaat van Oranje een avonturenverhaal, vaderlandsliefde, romantiek en theatraal vernuft samen.

Het zal nog niet eerder zijn vertoond: een heel theater uit de drassige grond stampen om een voorstelling mogelijk te maken. Meestal is het andersom: er staat een theater en daarvoor moet een productie worden bedacht. Bij Anne, het toneelstuk dat Leon de Winter en Jessica Durlacher schreven op basis van leven en werk van Anne Frank, gebeurde dat wel. Producent Imagine Nation van Robin de Levita en Kees Abrahams) liet een compleet nieuw theatergebouw neerzetten in het westelijk havengebied van Amsterdam.

Enthousiaste publieksreacties

Theater Amsterdam ging het simpelweg heten en Anne beleefde er in mei 2013 haar première. Omdat het die dag keihard regende, werd de rode loper kletsnat en kregen de dames op pumps natte voeten. Verder was alles in orde: opnieuw lukte het de Levita en zijn artistieke team (met Theu Boermans als regisseur en Bernhard Hammer als ontwerper) een innovatieve voorstelling te maken met indrukwekkend gebruik van decors, rekwisieten en filmbeelden, inclusief een 180 graden draaiend filmscherm.

De kaartverkoop voor Anne viel aanvankelijk behoorlijk tegen. Na een moeizame start trok dat later aan, vooral vanwege enthousiaste publieksreacties. Veel jongeren bezochten de voorstelling die mede op verzoek van het Anne Frank Fonds ook om educatieve redenen is gemaakt.

Men wilde daarnaast heel graag buitenlandse bezoekers verleiden een avond van hun doorgaans korte verblijf in Theater Amsterdam door te brengen, maar de belangstelling van toeristen bleef achter (naar schatting ruim 10 procent van de bezoekers is toerist). Of Anne als productie uit de kosten is gekomen, wil de producent niet zeggen: over geld en dergelijke worden geen mededelingen gedaan. Wel werd gehoopt dat de voorstelling minstens een jaar zou kunnen spelen en dat is dus gelukt.

Borsato/Ewbanks in theater Amsterdam?

De producent wil het nog niet bevestigen, maar volgens welingelichte bronnen schrijft het duo Marco Borsato/John Ewbanks de muziek en de liedjes voor de nieuwe productie in Theater Amsterdam, die daar in het voorjaar van 2016 te zien is. De werktitel van de musical zou luiden @Sixteen en het thema is pesten. Naar verluidt is deze nieuwe voorstelling losjes gebaseerd op Alice in Wonderland van Lewis Carroll, maar het zal een geheel nieuw script worden.

De beoogd regisseur is Bobby Boermans. Volgende week worden de details over deze nieuwe productie in Theater Amsterdam naar buiten gebracht.

Nieuwe versie

Overigens wordt Theater Amsterdam regelmatig verhuurd voor filmpremières, bedrijfspresentaties en congressen, waardoor het gebouw zelf rendabel kan worden geëxploiteerd.

Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuwe, hanteerbare versie van Anne zodat dit toneelstuk in aangepaste vorm ook in bijvoorbeeld New York en Tokio kan worden geproduceerd. De Levita en Boermans zijn bezig met de voorbereidingen van de theaterversie van The Hunger Games. Die productie staat gepland voor zomer 2016, in een eveneens nieuw te bouwen theater in Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.