TomTom onderuit

De beurs heeft altijd gelijk. Deze wijsheid die onder beurshandelaren opgang doet, kon donderdag in het geval van TomTom weer eens verteld worden....

In de ochtenduren had de fabrikant van kastjes voor autonavigatie debeleggers nog positief verrast met buitengewone verkoopresultaten. De'TomTommetjes' vliegen de winkel uit. Net als bij de introductie vanmobiele telefoons en digitale fotocamera's is apparatuur voor autonavigatieeen ware verkoophit. Als marktleider profiteert TomTom met volle teugen vande hoge verkoopprijzen en lage productiekosten. Van elke euro omzet houdthet bedrijf 24 cent winst over.

Deze extreme winstmarges trekken logischerwijs goudzoekers aan. Anderebedrijven, waaronder gevestigde namen als Sony en Garmin, proberen metlagere prijzen een deel van de lucratieve markt naar zich toe te trekken.TomTom voelt de hete adem van de concurrentie in de nek en bracht deze weekter verdediging een nieuwe versie van zijn product voor een lager tariefop de markt. Volgens het bedrijf zullen de winstmarges de komende maandendan ook onder druk komen te staan. Deze voorspelling was voor beleggers eenbelangrijke reden het aandeel donderdag uit handen te laten vallen.

Het bizarre aan de koersontwikkeling van TomTom is dat sommige analistenal maanden waarschuwen voor dit gevaar van prijserosie en winstdalingen.Nadat het bedrijf in mei voor 17,50 euro naar de beurs werd gebracht,stelde de zakenbank UBS dat een prijs van 12 euro de werkelijkheid veelbeter weerspiegelde. Deze waarschuwing werd door beleggers in de windgeslagen. Door forse koersstijgingen naar 40 euro is de beursgang vanTomTom een succes geworden. Daar doet de koersval van donderdag niets meeraan af.

De opmars en de daling van TomTom tonen op het eerste gezicht gelijkenismet het uiteenspatten van de internetzeepbel in 2000. Net als bij detoenmalige internetbedrijven hollen beleggers massaal achter het populaireaandeel TomTom aan, bang als ze zijn koerswinst mis te lopen. Als bijiedereen het besef doordringt dat de koersen te hoog zijn opgelopen, gaanaandelen massaal in de verkoop. Zo ook bij TomTom. Donderdag gingbijvoorbeeld 30 procent van de aandelen op de beurs van hand tot hand.

Er is echter een belangrijk verschil. Waar internetbedrijven aan heteinde van de 20ste eeuw louter verlies maakten, boekt TomTom echte winst.Hetzelfde geldt voor de zoekmachine Google. Dit Amerikaanse internetbedrijfblijft beleggers kwartaal op kwartaal verrassen met hogere winstcijfers.

Net als voor TomTom kunnen ook voor Google de bomen niet tot in de hemelgroeien. Vooral als de koers van een aandeel in korte tijd snel oploopt,is voorzichtigheid op zijn plaats. Beleggers moeten keer op keer bedenkendat winst en omzet niet automatisch blijven groeien, want elk succesverhaalkent een einde.Reageren? volkskrant.nl/commentaar

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden