Tom Holkenborg (Junkie XL) componeerde de filmmuziek voor De Gelukkige Huisvrouw

‘Met muziek het beeld ondersteunen, zónder het verhaal te verraden – dat is wat ik probeer. Daartoe moet je in emotie niet voorlopen op het verhaal....

‘Ik woon en werk in Los Angeles, dus de contacten gingen per telefoon. We belden elke dag. Antoinette hoorde vanaf het begin bijvoorbeeld een cello bij de film, daar ga ik dan mee aan de slag. Mijn job als componist is voldoen aan de wensen van de regisseur. Als artiest laat ik me door niemand vertellen wat ik moet doen, maar als filmcomponist juist wel. Mijn allereerste filmmuziek maakte ik voor Siberia, van Robert Jan Westdijk. Voor Blade, met Wesley Snipes, heb ik ook gecomponeerd, en voor de Matrix -trilogie.

Kenmerkend voor mijn muziek is altijd dat er een sterke emotie in zit, of ik nu onder de naam Junkie XL of Tom Holkenborg componeer. Energiek of emotioneel, dat is wat ze altijd zeggen. Dat muzikaal opzwepen, zoals bij een blockbuster film, is erg lekker componeren, maar in De Gelukkige Huisvrouw kan ik wat meer subtiliteit kwijt. Antoinette heeft een enkele scène pas afgemonteerd nadat ik de muziek had geleverd. De begrafenisscène bijvoorbeeld, waar ze erg mee stoeide, kreeg pas vorm nadat ik voorstelde om via muziek meer in het hoofd van Lea te komen.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden