Omslag

Toine Heijmans wist al tijdens het schrijven wat voor bergen hij op zijn omslag wilde

Met het elfde ontwerp was Zuurstofschuld klaar.

Elfde, definitieve ontwerp van Roald Triebels voor Zuurstofschuld. Illustratie Christa Rijneveld. Beeld Uitgeverij Pluim
Elfde, definitieve ontwerp van Roald Triebels voor Zuurstofschuld. Illustratie Christa Rijneveld.Beeld Uitgeverij Pluim

Als op ‘een dienblaadje’ kreeg hij het aangereikt, zegt Roald Triebels: het omslag van Toine Heijmans’ nieuwe roman Zuurstofschuld werd hem bijna kant-en-klaar geleverd door de auteur. Anders gezegd: ‘De voorzet is van Toine, ik moest hem er alleen nog inschieten.’

Die voorzet had een muzikale bron: het album Hill Climber uit 2018 van Vulfpeck, een Amerikaanse neofunkband waarvan Heijmans fan is. De illustratie op Hill Climber, een getekend berglandschap, leek hem geknipt voor zijn roman over twee vrienden die de toppen van de Alpen en de Himalaya willen beklimmen.

Illustratie van Christa Rijneveld voor het album Hill Climber van de Amerikaanse band Vulfpeck, 2018. Beeld Christa Rijneveld
Illustratie van Christa Rijneveld voor het album Hill Climber van de Amerikaanse band Vulfpeck, 2018.Beeld Christa Rijneveld

‘Terwijl ik nog aan het schrijven was, ben ik op zoek gegaan naar de illustrator. Dat bleek Christa Rijneveld te zijn, een Nederlandse kunstenaar die in de Canadese Rockies woont. Na overleg met de uitgever leverde zij deze schitterende blauwe bergen, waarbij Roald op zijn beurt ook weer een heel goed idee had.’

Eerste, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld. Beeld Roald Triebels
Eerste, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld.Beeld Roald Triebels
Zesde, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld. Beeld Roald Triebels
Zesde, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld.Beeld Roald Triebels
Zevende, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld. Beeld Roald Triebels
Zevende, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld.Beeld Roald Triebels

Triebels ging aan de slag, eerst door de illustratie naar boven te verlengen om ruimte te scheppen voor de belettering, en daarna door te experimenteren met andere kleuren en lettertypen. ‘Na de achtste of negende schets dacht ik: mooi, maar wat kan ik er nog meer mee, zodat het echt bijzonder wordt? Dat lukte in het elfde ontwerp, door de titel in een claustrofobisch kader te zetten – een verbeelding van zuurstoftekort.’

Negende, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld. Beeld Roald Triebels
Negende, niet gebruikte ontwerp voor Zuurstofschuld.Beeld Roald Triebels

Een welkom extra: Rijnevelds illustratie voor Zuurstofschuld vormt een tweeluik met die van Jenna Arts voor Heijmans’ romandebuut uit 2011, Op zee: een bergtafereel versus een zeegezicht, allebei in grafisch blauw en wit.

Illustratie van Jenna Arts voor Toine Heijmans'  debuutroman Op zee, 2011. Beeld Uitgeverij L.J. Veen
Illustratie van Jenna Arts voor Toine Heijmans' debuutroman Op zee, 2011.Beeld Uitgeverij L.J. Veen

Het door Triebels gebruikte lettertype versterkt het benauwende effect. ‘Het is de Rubik One, een door Rubiks kubus geïnspireerd font, dat in opdracht van Google werd ontwikkeld en gratis is te downloaden. De vierkante grondvorm maakt het een massieve letter, die dankzij de afgeronde randen toch iets vriendelijks heeft.’

Toine Heijmans: Zuurstofschuld

Illustratie Christa Rijneveld, omslag Roald Triebels. Uitgeverij Pluim; € 22,50.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden