Concertrecensie Cory Henry

Toetsenist Cory Henry, hoofdattractie op hagelnieuw festival Better Get Hit, mag vaker uit de bocht vliegen (drie sterren)

Toetsenist Cory Henry. Beeld Ben Houdijk

De volle zaal bewees dat er nog ruimte zat is voor een nieuw festival met jazz, urban en soul.

Nederland is met Better Get Hit, dit jaar voor het eerst in Tilburg ­georganiseerd, een festival ­rijker waar jazz prominent wordt ­geprogrammeerd. Op het festival, ­vernoemd naar een compositie van Charles Mingus, ligt zaterdag in de ­zeven zalen van Theater Tilburg de nadruk op de wat toegankelijkere jazz, aangevuld met urban en soul.

Tussen Caro Emerald en Fresku in is er een prominente plek voor de hoofdattractie dit jaar, de Amerikaanse toetsenist Cory Henry, die ­dezer dagen zowel met zijn trio als met het Metropole Orkest in Nederland optreedt.

Henry, die zijn carrière begon in de fusionjazzband Snarky Puppy, is in Nederland de laatste jaren uitgegroeid tot een heuse publiekslieveling. Hij vermengt pop, soul, gospel en funk met een klein snufje jazz. Precies genoeg om nog een beetje spanning in zijn muziek te behouden, maar Henry lijkt steeds dichter tegen pop aan te schurken, wat ook weer een beetje jammer is.

Vrijdagavond luisterde hij de opening van het festival op in Paradox. Met gitarist Isaiah Sharkey en drummer Taron Lockett had hij in twintig minuten het kwebbelende publiek aan het dansen met vurige funk, die hij met groot gemak uit zijn hammondorgel leek te ranselen.

De Amerikaanse toetsenist Cory Henry speelde op 12 januari 2018 met het Metropole Orkest op het Better Get Hit Festival in Tilburg. Het Metropole Orkest stond onder leiding van dirigent John Clayton. Beeld Ben Houdijk

Zaterdag stond zijn batterij toetseninstrumenten uitgestald voor het Metropole Orkest, geleid door John Clayton. Hij speelde al vaker met het orkest en het bleek opnieuw een fijne combinatie. Een daverende instrumentale opening met Quincy Jones’ Call Me Mister Tibbs werd gevolgd door een gloedvol Love’s in Need of Love Today van Stevie Wonder. Henry had zijn drummer en twee achtergrondzangeressen meegenomen, en vervolgde zijn optreden met vooral zelf gezongen liedjes van zijn recente album Art of Love.

Aardige liedjes, en Henry kan ook behoorlijk zingen: een beetje zalvend als John Legend, alleen iets meer ­raspend. Een beetje nondescript ­waren de liedjes wel. Liever hadden we Henry lekker uit te bocht horen vliegen op zijn Hammond of Moog.

Ook de kwaliteiten van het Metropole Orkest werden niet ten volle ­benut. Dat schitterde met dezelfde ­dirigent een paar uur eerder wél met een set gevuld met repertoire van Charles Mingus. Melodisch fraai met schitterende solo’s en een bloedmooie versie van Mingus’ Goodbye Pork Pie Hat als hoogtepunt.

De volle Concertzaal bewees ook dat er ­genoeg interesse bestaat voor echte jazz om een nieuw festival te rechtvaardigen. Goed om te weten, want hoe veelzijdig zijn spel ook kan zijn, Cory Henry schoot net iets te graag door naar de wat meer behaagzieke pop. En die is er al genoeg.

Cory Henry

Jazz

Op festival Better Get Hit, 11 en 12/1, Theaters Tilburg en Paradox, Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden