Albumrecensie Joe Armon-Jones

Toetsenist Armon-Jones kleedt zijn retrojazz zeer modern aan ★★★★☆

Jazz

★★★★☆

Joe Armon-Jones

Turn to Clear View

Brownswood/News

De Britse toetsenist Joe Armon-Jones komt een jaartje na zijn solodebuut Starting Today al met een tweede album, Turn to Clear View. Op zichzelf niet heel bijzonder, maar tussendoor maakte hij ook nog een plaat met zijn band Ezra Collective en speelde hij op zijn Fender Rhodes op platen van diverse andere kopstukken uit de hippe, jonge Londense jazzscene.

Dat hij in tussentijd zijn sound nog veelzijdiger maakte, verbreedde en verdiepte, maakt het allemaal nog bewonderenswaardiger. Zijn elektrische spel verraadt allengs meer jarenzeventiginvloeden van Chick Corea, maar de aankleding van de composities is erg hedendaags. Een laagje dub voor de diepte, een rapper (Jehst) om de funkbeats in You Didn’t Care nog wat uit te vergroten en een adembenemende solo op tenorsax van de ongenaakbare Nubya Garcia.

Er staat nog altijd geen maat op de kwaliteit van wat er de laatste jaren in Londen aan vernieuwende jazz wordt gemaakt. Turn to Clear View is er het zoveelste bewijs van.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden