DE BEWUST DIGIBETE BURGER OLAF TEMPELMAN

Toen het overgeven na een dag of vijf eindelijk minder werd, begonnen de relationele spanningen

Voordat vliegtickets zo goedkoop werden dat sloten ’s winters niet meer bevroren en vliegschaamte oprukte, gingen kinderen onder de 26 vaak op interrail. Voor ouders van toen met aanleg voor ongerustheid, was dat geen pretje. Die konden allerlei enge taferelen in nachttreinen voor zich zien. Een keer in de zoveel dagen of weken kregen ze van hun kinderen een geruststellend krakend telefoontje.

Hoeveel makkelijker leven ouders in het tijdperk van goedkoop vliegen en sociale media! Een moeder die op Facebook vriendinnen is met haar dochter, vertelde hoe ze de hele Thaise vakantie van haar dochter en vriend praktisch van uur tot uur had kunnen volgen – het was zo’n droomreis vol romantische taferelen op palmenstranden en hoogtepunten uit de Thaise keuken.

En daarom was die moeder flink geschrokken toen ze haar dochter drie weken later analoog had teruggezien: vermagerd, bleek, wallen onder de ogen. Al op de derde dag was de voedselvergiftiging begonnen. Toen het overgeven na een dag of vijf eindelijk minder werd, waren de relationele spanningen begonnen. Zij en haar vriend waren nu uit elkaar. De laatste week van de vakantie had ze veel gehuild.

Dat je jezelf niet betraand of hangend boven een Thaise wc op Facebook zet, kon die moeder prima begrijpen. Maar hoe lukt het je drie weken lang digitaal de schone schijn op te houden? Door flink te woekeren met foto’s en filmpjes uit de eerste  dagen, had haar dochter uitgelegd: splitsen, uitsnijden, bijlichten. ‘Had je je niet beter stil kunnen houden op Facebook?’, had de moeder gevraagd. Nee, dat was geen optie geweest, want ze had op Facebook wekenlang een ‘project Thailand’ aangekondigd. Wie 987 vrienden een tropische idylle belooft, zal die moeten opvoeren. Ik betuigde maar weer eens mijn adhesie aan Mark Zuckerberg: ‘Leve sociale media, leve Fakebook!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden