Toegankelijkheid als het grootste goed

Bij zowat iedere openingsspeech, die Medy van der Laan uitsprak bij theater- of dansfestivals, citeerde ze instemmend iemand anders. Zo haalde ze eind juni bij de opening van De Parade een uitspraak aan van directeur Terts Brinkhoff: ‘De mens komt het beste tot zijn recht in nomadische omstandigheden.’ Waarom ze...

Annette Embrechts

Van der Laan leek zich bij de podiumkunsten vaak te verschuilen achter andermans ideeën. Dit versterkte haar imago van ‘volstrekt inhoudsloze staatssecretaris’ (Hans Onno van den Berg van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties). Zo hield ze zichzelf op de vlakte. De bühne was niet haar plek, zei ze eens. En dat was aan haar toespraken te merken. Als er al warmte in doorklonk, gold die mensen die zich ruim bewezen hadden: choreografen Jirí Kylián en Hans van Manen of regisseurs Ivo van Hove en Johan Simons.

Meer dan zichzelf als liefhebber en kenner te positioneren, maakte ze zich sterk voor die podiumkunsten die grote publieksaantallen genereren. In de dans haalde ze in navolging van het advies van de Raad voor Cultuur, een streep door drie kleine eigenzinnige gezelschappen. Hiermee hield ze publiekslievelingen als Scapino en Introdans financieel uit de wind. Toegankelijkheid was een groot goed in haar ogen. Het beeldend locatietheater kon daarom op haar steun rekenen; zo verzekerde ze het succesvolle Oerol festival van extra subsidie. Theatergroepen die in haar ogen echter al te lang een ‘vast’ publiek trokken, kregen een schrobbering: Alex d’Electrique en Carver werden uitgekleed.

Om verder vooral de makers zelf te ontzien, hakte Van der Laan in het aantal ondersteunende instellingen. Ook hier liet ze de uitwerking over aan het veld: de zes ondersteuners van de amateurkunst werden uitgenodigd zelf tot een ‘geïntegreerde cultuur’ te komen. Het liefst had ze ook het grootste ‘instituut’ hervormd, het subsidiestelsel zelf, maar ze wist dat daar een langere adem voor nodig was. Ze sprak al over de periode na 2009. Wie zal haar tegen die tijd nog citeren?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden