Toch weer twee nieuwe magazines over games

Tijdschriften- en boekwinkels slaakten drie jaar geleden een zucht van verlichting toen gamesbladen PC Zone en GamePro verdwenen. Maar twee nieuwe bladen nemen het stokje nu over.

De vreugde is van korte duur geweest. Liefst vier nieuwe uitgaven zijn het gat ingedoken. Sinds twee weken prijkt Games* (35 duizend stuks) op de planken, van F & L Life Publications uit Nijmegen, en Gamez (25 duizend exemplaren), van nota bene IDG. Zij volgen op de hielen van GUNK en Chief, twee tijdschriften die sedert eind vorig jaar vanuit Vlaanderen op Nederlandse lezers jagen.

Het lot van PC Zone en GamePro werd in 2005 bezegeld door adverteerders én lezers die het lieten afweten. Vooral de ‘overspelige’ consument speelde hen parten. De gamers vertrouwden voor nieuws, recensies en achtergronden steeds meer op internet, waar het aantal websites over computerspellen de laatste jaren is geëxplodeerd.

Dat kan wel wezen, stelt hoofdredacteur Peter Pool van Gamez, maar ‘wij merken dat, hoewel onze doelgroep zich hoofdzakelijk online oriënteert, zij behoefte heeft aan verdieping. Een van de mogelijkheden daarvoor is een gedrukt magazine.’ De website blijft het hart van Gamez, zegt Pool.

Waarom is internet niet genoeg, vraagt ook zijn collega bij Games*, Mark van Sommeren, zich af. Zijn antwoord: ‘Ik vind dat je nooit genoeg kunt lezen over spellen.’ Het voordeel van een blad is dat ‘je in ieder geval niet eerst een computer of laptop hoeft op te starten.’

De veellezer zal Games* bekend voor komen. Het is de Nederlandstalige uitvoering van het gelijknamige Britse blad, dat sinds 2002 verschijnt. Het is het dikste in zijn soort, met dertien edities in een jaar van elk 180 pagina’s. Games* bevat de gebruikelijke mix van berichten, recensies, achtergronden en vooruitblikken.

In dat laatste genre blinken gamesbladen uit. De preview, een voorproefje van een spel dat nog volop in productie is, is een tweesnijdend zwaard. Het is gewilde bladvulling. Er zijn niet genoeg nieuwtjes en nieuwe spellen om elke maand de kolommen te vullen. Voor gamemakers biedt de preview de kans de consument te betoveren, voordat een knorrige recensent drie, vier jaar werk in een paar pennestreken tot de uitverkoopbak veroordeelt.

Een andere dankbare bron voor kopij is de gamesgeschiedenis. Er is een ‘retro’-sectie van twintig pagina’s. ‘Veel lezers hebben de begintijd van games nog meegemaakt. Warme nostalgische gevoelens zijn de lezer niet vreemd, vandaar de aandacht voor deze oudere spellen’, zegt Jaap Peters van F & L Life Publishing.

In Gamez, dat enkele keren per jaar zal uitkomen, vallen twee artikelen op. Het een verhaalt over de nieuwe gamer, waarop de industrie druk jacht maakt: de consument die nog niet of amper speelt. Niet omdat ze meer willen verdienen, maar omdat gamesmakers meer móeten verdienen, verandert het aanbod. Kon de klassieker PacMan in 1980 omgerekend naar huidige koersen nog gemaakt worden voor 215 duizend dollar, een spel voor de PlayStation 3 kost vandaag de dag al snel 15 miljoen.

Een ander artikel zet de ‘vijanden’ van de gamesindustrie op een rijtje. Het blijkt om de ‘moraalridders’ en de ‘fatsoenrakkers’ te gaan, die na ‘nepsigaretten, paddo’s, vuurwerk, de Koran, boerka’s, pokeren en belspelletjes’ ook een ‘heksenjacht’ hebben ontketend op het computerspel.

Maar de uitgevers van gamesbladen hebben andere kopzorgen. Zoals Niels Roodenburg, hoofdredacteur van marktleider Power Unlimited (waarvan de oplage vanaf 1999 van 70 duizend zakte naar 45 duizend), het verwoordt: ‘Ik hoop dat de nieuwe partijen zich realiseren dat er wat advertentie-inkomsten betreft niet meer geld is te verdelen dan nu.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.