Toch wat avontuur tussen nette kleren

Al na drie dagen modeshows in Parijs verzuchtte de hoofdredactrice van het Italiaanse modeblad l'Uomo Vogue: 'Het is niet het leukste seizoen om een mannenmodeblad te maken.' Met andere woorden: Anna dello Russo vond het een tam modeseizoen voor winter 2006-2007....

Dat de 'dandy' het modebeeld zou bepalen was te verwachten, en toch washet frappant hoe eenduidig de collecties waren; van hoog tot laag, vanHermès tot Wendy & Jim, waren er grijze pakken, nette schoenen engeklede wollen winterjassen te zien.

Het 'hing in de lucht', zoals ook vlinderstrikken, laklerenhandschoenen en luipaard- en tijgervelprints onmiskenbaar in de luchthingen. Martin Margiela maakte jassen en schoenen van nepluipaard (geverfdponyvel), Ungaro breide tijgertruien, Dries van Noten gebruikte een fletseluipaardprint op stoffen. Het was, met de brave man als hoogste ideaal,uiteraard een fijn seizoen voor de altijd zachtmoedige Dries van Noten.

Nog meer nette mannen: soepele tweedpakken met wapperende broeken bijYves Saint Laurent, de fifties Buddy Holly-man bij het Franse Dormeuil,kleren voor leuke kakjochies bij het chique Britse Gieves, en een overdaadaan grijze en zwarte pakken bij de jonge Belg Kris van Assche, wiens86-jarige grootmoeder op de eerste rij zat. 'Ik ben zo fier op mijnkleinzoon,' zei ze na afloop trots.

Dat het formele mannenkostuum als uitgangspunt toch wel vuurwerk op kanleveren liet ontwerper Hedi Slimane bij Dior Homme zien. Slimane heeft zichseizoenenlang door de Londense indiemuziekscene laten beïnvloeden, en ooknu was de soundtrack weer speciaal voor de show gemaakt door de piepjongeBritse gitaarband Eight Legs. Maar de kleren waren indrukwekkend statig:tuxedo's, pandjesjassen, veel satijn; alles in zwart en wit, op deonvermijdelijke beige trenchcoat en een roodgevlamde vossenjas na.

Het was alsof Slimane de luxe kleermakerskant van Dior wildebenadrukken, en dus allerlei ingewikkelde variaties op het klassiekepinguinpak liet zien. 'En de mooiste gestreepte broek die ik in tijdengezien heb,' zei Michael Stipe over een Diorbroek met geometrisch patroonvan satijnen banen. De zanger van REM, bevriend met de ontwerper, had mettweed pet, hoornen bril en enorme bakkebaarden zelf een grappige restylingondergaan.

Tussen alle nette kleren was het hard zoeken naar een tegengeluid.Engelsman Kim Jones liet een fijne sportieve collectie zien, die misschienwel aan het futurisme van de jaren tachtig deed denken (Pierre Cardin!)maar toch prettig nieuw aanvoelde. Het debuut van de 23-jarige FransmanRomain Kremer was het broodnodige contrapunt van de Parijse mannenmodeweek.Zijn absurde tunieken, ergens tussen sportkleding en de gothiek van Lordof the rings in, voelden weldadig experimenteel aan. Een broek waar eenkleine cape aan wapperde, ruimtepakken in grijze marmerprint; Kremer verzonhet toch maar mooi. De hoofdredactrice van l'Uomo Vogue was er niet bij,net als al haar collega's van de 'grotere' media, die de slechte gewoontehebben om beginnende ontwerpers over te slaan. Ze misten een absurde enfantastische blik op mannenmode.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden