De week in boeken To kill a mockingbird

To Kill a Mockingbird roept nog steeds controverse op

Een van Amerika’s beroemdste romans over een rechtszaak is nu zelf verzeild geraakt in een juridisch steekspel.

Auteur Harper Lee. Beeld AP

In To Kill a Mockingbird van Harper Lee wordt een zwarte man ervan beschuldigd een witte vrouw te hebben verkracht. Hoewel hij overduidelijk niets heeft gedaan, wordt hij in de rechtszaal veroordeeld. Zo ging dat in de jaren dertig, in het racistische zuiden van de VS. Wit kreeg altijd gelijk.

Onlangs is het boek door scenarioschrijver Aaron Sorkin (van films en tv-series als The Social Network en The West Wing) en producent Scott Rudin (van films en theater als The Truman Show en View from the Bridge) bewerkt tot een indrukwekkend theaterstuk. De kritieken zijn juichend, het stuk trekt volle zalen op Broadway. Kassa!

Toch vond Rudin het nodig een andere Mockingbird de nek om te draaien. Hij dreigde met juridische stappen tegen acht theaters elders in Amerika, die een bewerking wilden opvoeren die al decennia wordt opgevoerd: van wijlen Christopher Sergel, stammend uit de jaren zeventig.

De veelal kleine theaters, sommige gerund door vrijwilligers, sommige bespeeld door amateurgezelschappen, voelden zich gedwongen de voorstelling af te blazen. Soms vlak voor de première. Zo gaat dat in het commerciële Amerika van de jaren tien. Rijk en beroemd krijgt meestal gelijk.

Maar wie er gelijk hééft valt nog te bezien. Rudin (die vlak voor Lee’s overlijden in 2016 van de schrijfster toestemming kreeg voor een Broadway-bewerking) en de stichting die Lee’s nalatenschap beheert, schermen met een contract uit 1969 dat Sergel zou verbieden het stuk op te voeren als ‘een eersteklas toneelstuk’ gebaseerd op de roman in New York wordt opgevoerd of op tournee is.

Maar Sergels kleinzoon (die de toneeluitgeverij van zijn opa heeft overgenomen) wijst op correspondentie waarin de Lee-fundatie in juli 2018 wordt gevraagd of een aantal theaters (dat al speelrechten had gekocht) het stuk nog mocht opvoeren nu er een Broadway-bewerking kwam.

Het antwoord zou bevestigend zijn geweest. Pas begin dit jaar werd de goedkeuring ingetrokken, verwijzend naar het contract van 1969.

Kleinzoon Sergel kondigde vorige week in The New York Times aan zich te zullen verzetten tegen de ‘schaamteloze arrogantie van meneer Rudin’. Hij spant een rechtszaak aan. En eist 500 duizend dollar schadevergoeding voor de kleine theaters.

Kijken of de underdog nu wel wint.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden