TMG uit de rode cijfers dankzij verkoop televisiebelang

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft 2013 met zwarte cijfers kunnen afsluiten dankzij de verkoop van zijn belang in televisiebedrijf ProSiebenSat.1, die een boekwinst opleverde van 218,3 miljoen euro. Daardoor behaalde het mediabedrijf een 'uitzonderlijk hoog' nettoresultaat van 177,9 miljoen euro, zo meldde het vandaag.

Dankzij kostenbesparingen wist TMG wel de operationele winst (ebitda) op te voeren van 49,3 naar 60,1 miljoen euro. Beeld anp

De aanhoudende daling van oplage en advertentieopbrengsten leidde tot een afname van de omzet van 555,8 tot 542,2 miljoen euro. Dankzij kostenbesparingen wist TMG wel de operationele winst (ebitda) op te voeren van 49,3 naar 60,1 miljoen euro.

'Onszelf opnieuw uitvinden'
'Het medialandschap is structureel veranderd. Dit betekent dat wij onszelf opnieuw moeten uitvinden', aldus interimtopman Cees van Steijn. 'In het afgelopen jaar zijn hiervoor belangrijke stappen gezet. Onze kosten zijn structureel verlaagd en de organisatie is sterk vereenvoudigd.'

TMG voorziet dat de inkomsten uit de verkoop van kranten en advertenties dit jaar verder zullen dalen. De omzet uit de radioactiviteiten zal naar verwachting stabiel blijven. Het bedrijf investeert 5 miljoen euro in 'digitale initiatieven' en trekt een niet nader genoemd bedrag uit om de oplages van zijn landelijke en regionale kranten een impuls te geven.

Nieuwe kostenbesparingen
Tegenover de lagere inkomsten staan opnieuw kostenbesparingen. TMG kondigde afgelopen zomer aan dat de bezuinigingsdoelstelling met 50 miljoen euro is verhoogd tot 120 miljoen euro. Daarvan moet in 2104 en 2015 nog 52 miljoen euro worden gerealiseerd, onder meer door het schrappen van banen.

Na de uitkering van een interimdividend van 0,50 euro per aandeel in augustus en nog eens 6 euro per aandeel in november, stelt TMG voor het slotdividend over te slaan. Het bedrijf wil tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 24 april een nieuw dividendbeleid bespreken.

Dagblad de Telegraaf in de winkel. Beeld anp
Beeld anp

In 2012 leed TMG nog een nettoverlies van ruim 15 miljoen euro. Dit kwam vooral doordat het bedrijf een groot deel van de waarde van Hyves uit de boeken schrapte. De ooit razend populaire socialenetwerksite is de afgelopen jaren overvleugeld door Facebook en heeft moeite om nieuwe markten aan te boren.

Naast de tegenvallende prestaties van Hyves zag de uitgever de advertentie-inkomsten nog sterker teruglopen dan eerder al werd gevreesd.

De ooit razend populaire socialenetwerksite Hyves heeft TMG veel geld gekost. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden