TMG bezuinigt extra na tegenvallend kwartaal

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ontvangt een exemplaar van de vernieuwde Telegraaf van hoofdredacteur Sjuul Paradijs. Beeld anp
De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ontvangt een exemplaar van de vernieuwde Telegraaf van hoofdredacteur Sjuul Paradijs.Beeld anp

De Telegraaf Media Groep (TMG), de uitgever van de grootste krant van Nederland, heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug. Daarom wordt er extra bezuinigd. Of dat nog meer banen gaat kosten dan al gepland, is onduidelijk.

Dat bleek vrijdag uit de resultaten over het derde kwartaal. De kosten van acties om de oplage te stimuleren, wegen niet op tegen de opbrengsten, aldus de nieuwe topman Geert-Jan van der Snoek in een toelichting. In het voorjaar verwachtte TMG nog rond deze tijd juist te kunnen profiteren van de extra promotie-activiteiten.

Onvoldoende

De kostenbesparingen bij TMG liggen wel op schema, maar ze blijken onvoldoende om de achteruitgang van de inkomsten uit de verkoop van kranten en advertenties goed te maken. De omzet zakte in de maanden juli, augustus en september 6,6 procent tot 121,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat van de uitgever liep 7,5 procent terug, naar 9,8 miljoen euro. Er kwam 5,5 miljoen euro (13,8 procent) minder binnen aan advertentie-inkomsten en 1,9 miljoen euro (2,6 procent) minder uit de oplage.

Volgens Van der Snoek - die per 1 juli overkwam van de noordelijke uitgever NDC - verschuiven adverteerders hun budgetten steeds sneller naar internet en tv. TMG - ook eigenaar van GeenStijl, Metro en Sky Radio - moet bij die overgang naar online met zijn sterke merken 'een voortrekkersrol' gaan spelen. Ook intern ziet de nieuwe baas nog 'veel ruimte voor verbetering'.

undefined

Overnames

Of dat nog meer banen gaat kosten dan de honderden die al verdwijnen, wilde TMG vrijdag niet zeggen. De uitgever voegde twee weken geleden de gratis kranten Metro en Spits samen. De Telegraaf verschijnt sinds 10 oktober op het kleine tabloidformaat.

Een andere grote krantenuitgever, Wegener, meldde donderdag al minder (3,4 miljoen euro) winst. De uitgever van De Gelderlander en het Brabants Dagblad zag de advertenties met 11 procent teruglopen. Wegener wordt overgenomen door De Persgroep, de uitgever van de Volkskrant, als dat mag van concurrentiewaakhond ACM, die de deal nog onderzoekt.

Ook NRC Media, de uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next, wordt overgenomen, door de Belgische uitgever Mediahuis. Voor die deal moet nog wel een Nederlandse partner, die kan meebetalen, worden gevonden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden