TMG-baas: 'Tv-markt binnen 3 tot 5 jaar fundamenteel veranderd'

Herman van Campenhout, CEO van de Telegraaf Media Groep, gelooft er heilig in dat de Nederlandse televisiewereld binnen 3 tot 5 jaar fundamenteel is veranderd. 'Dan kijkt de meerderheid naar een scherm waarvan men nu nog niet beseft wat voor scherm dat is', zei Van Campenhout vanmiddag tegen BNR Mediazaken.

het hoofdkantoor van TMG in Amsterdam Beeld ANP

Volgens de CEO wil TMG een belangrijke rol spelen in die nieuwe tv-markt. 'Nu kijkt iedereen nog tv op de traditionele manier. Wij denken dat de tv-markt de komende jaren fundamenteel zal veranderen. Dat betekent dat jijzelf met appjes je eigen voorkeurskanalen instelt. Van Campenhout denkt dat mensen de videokanalen - waar TMG nu al mee experimenteert - vast in hun voorkeurslijstje zetten. 'Er is bijna geen merk dat zo top of mind is als de Telegraaf.'

SBS
De CEO reageerde in het radioprogramma onder meer op de vraag of het geïnteresseerd zou zijn in de SBS-zenders, nu de huidige eigenaren er honderden miljoenen op hebben af moeten schrijven. Dat is niet het geval: 'Nu koop je voor 200 à 300 miljoen euro een traditioneel kanaal, maar op internet kun je hetzelfde kanaal gratis beginnen. Dat biedt enorme kansen.' Van Campenhout is druk bezig het TMG-concern - waarvan de krant De Telegraaf nog altijd de grote inkomstenbron is - om te vormen van een printbedrijf tot een multimediaconcern.

Het bedrijf heeft echter een slecht jaar achter de rug. TMG bleef in 2012 met een nettoverlies van ruim 15 miljoen euro in de rode cijfers vanwege met name de slechte advertentiemarkt. Ook moest het ruim 36 miljoen euro afschrijven op de website Hyves. 'Hyves heeft niet aan onze financiële ambities voldaan, daar lopen we niet voor weg', zei Van Campenhout daar over.

Overname NRC
Verder ging hij niet in op geruchten dat zijn bedrijf een overname overweegt van NRC Media. 'NRC Media is een mooi bedrijf met een mooi product. In het huidige medialandschap is niets uitgesloten, maar ik wil er dit over zeggen: wij doen in ieder geval geen grote cash-overname, maar iedere vorm van samenwerking sluiten we niet uit.'

Ondertussen wordt pas volgend jaar besloten of de papieren Telegraaf overgaat op tabloidformaat. 'Medio 2014 ronden we een onderzoek daarnaar af, dan nemen we de beslissing.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden