Analyse De onverbiddelijke muziekindustrie

Tinnitus, de druk van managers: de problemen van muzikanten worden in A Star is Born pijnlijk realistisch geschetst

A Star Is Born gaat over een gevestigde ster en een opkomend talent. De muziekindustrie is anno 2018 onverbiddelijk en regisseur Bradley Cooper heeft dat begrepen.

Lady Gaga en Bradley Cooper in A Star is Born (Bradley Cooper). Beeld Warner Bros

Net als een eerdere versie van A Star Is Born speelt deze nieuwe remake zich af tegen het decor van de muziekindustrie. Het is goed te merken dat regisseur (en acteur) Bradley Cooper boven op de tijdgeest wil zitten. Al springt hij soms met reuzensprongen door de hedendaagse muziekcultuur, de verwijzingen naar de soms keiharde popbusiness zijn accuraat.

Bradley Cooper spiegelt zich duidelijk aan Kris Kristofferson in A Star Is Born uit 1976. Zijn personage, Jackson Maine, is ook een ster in de countrypop en americana. We realiseren ons in Nederland vaak niet dat de mainstream country in de Verenigde Staten nog altijd een van de grootste popgenres is, en het is goed dat weer even helder voor ogen te hebben.

Jackson Maine draait al even mee in het Amerikaanse livecircuit, met enorme shows in honkbal- en footballstadions. Maine heeft dag in, dag uit tussen de grote monitorspeakers op de podia gestaan en nu wordt hij geplaagd door een gekmakende fluittoon in zijn hoofd: tinnitus, beroepsziekte nummer één van deze tijd. Bovendien hoort hij op het podium niet meer hoe hij zingt, omdat hij het geluid van de monitoren niet meer oppikt. Voor een live-artiest is dat desastreus: vals zingen is meestal een gevolg van een slecht afgestelde monitorset.

De tourmanager komt aanzetten met moderne ‘in-ear-monitoren’, een soort koptelefoontjes die tegenwoordig inderdaad veel musici gebruiken. Maar de zanger heeft weinig zin in dit soort fratsen. Hij wil gewoon doorspelen, want dat is rock-’n-roll. Door die houding en verregaande doofheid moest bijvoorbeeld zanger Brian Johnson gedeeltelijk uit zijn band AC/DC stappen. De problematiek wordt in A Star is Born pijnlijk realistisch geschetst.

Minstens zo onthutsend is de manier waarop de carrière van de aanstormende ster Ally, gespeeld door Lady Gaga, wordt gekneed. In het echte leven heeft Lady Gaga altijd zelf de regie gehad, dat was goed te zien in de documentaire Gaga: Five Foot Two van vorig jaar. Maar in A Star is Born zucht zij onder het regime van popmanager Rez, die zich nogal onbescheiden aan Ally voorstelt: ‘Weet jij wel wie ik bén?’

Lady Gaga in A Star is Born. Beeld Warner Bros

Ally, die vóór haar carrière een vlucht nam nog kleine en persoonlijke liedjes schreef, moet ineens een dansende showvrouw worden, naar het model van grote popvrouwen als Katy Perry, Ariana Grande en Beyoncé. En als Ally na kritiek van haar man Maine een nummer toch zonder danseressen wil uitvoeren, krijgt ze een donderpreek van haar manager (en dus kennelijk ook artistiek leider) te verstouwen. Wie ze wel niet denkt dat ze is, met haar eigen mening. ‘Je kunt niet zomaar eigen beslissingen nemen!’

Er volgen nog een paar rake scènes over het moderne popleed. Van overlast van fotograferende smartphones in de supermarkt tot zenuwslopende optredens bij grote talkshows en prijsuitreikingen. Maar het mooist is het advies van Maine aan zijn protegé, als hij ziet dat haar liedjes dreigen te verzuipen in show en spektakel. ‘Je moet in je ziel graven, en zorgen dat je iets te zeggen hebt. De rest is onbelangrijk.’

Die wijze woorden zijn tijdloos.

De Volkskrant over A Star is Born en over popsterren die ook graag willen schitteren op het witte doek

Onvervalst en innemend: Bradley Cooper en Lady Gaga sprankelen in A Star Is Born (vier sterren)
Stefani Germanotta verandert volkomen geloofwaardig van onzekere serveerster in popgodin

Popsterren die acteur wilden worden: de successen én de mislukkingen op een rij
Popster Lady Gaga speelt in A Star Is Born haar eerste grote filmrol en ze doet dat verrassend goed. Vrijwel alle beroemde zangers willen ook graag acteren. Soms werkt dat, en soms… niet. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden