AlbumrecensieTineke Postma - Freya

Tineke Postma levert een meeslepende jazzplaat af met geweldig spelende topmusici ★★★★☆

Na zes jaar is saxofonist Tineke Postma terug als bandleider. En het zijn niet de minsten die ze voor haar eerste album op het Britse Edition-label heeft weten te strikken. Met onder anderen de New Yorkse Dan Weiss op drums, de even toonaangevende Kris Davis op piano en een hoofdrol voor trompettist Ralph Alessi gaat Postma behoorlijk de diepte in op haar zevende plaat Freya.

Eerst in een paar nummers zonder harmonie-instrument, als ze zich samen met Alessi knap melodisch wendbaar opstelt. De composities zijn bepaald niet eenvoudig, Postma houdt van gelaagde muziek die nog meer body krijgt als in enkele nummers de piano van Kris Davis erbij komt.

Dat levert mooie improvisaties op, waarbij bassist Matthew Brewer goed aansluiting vindt, een enkele keer omschakelend van staande bas naar elektrische.

Fraai zijn ook de twee korte ‘interludes’ waarin trompet en saxofoon alleen te horen zijn. Dan valt nog eens extra op hoe wendbaar het spel van zowel Postma als Alessi is. Je moet er wat moeite voor doen, Postma maakt het zichzelf en de luisteraar nergens gemakkelijk, maar uiteindelijk zal Freya zich openbaren als een even speels als meeslepend jazz-album van vijf geweldig samenspelende topmusici.

Tineke Postma

Freya

Jazz

★★★★☆

Edition

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden