Time-Warner wil ook EMI naast AOL

Time-Warner, druk bezig te fuseren met America Online (AOL), wil tegelijkertijd samengaan met de Britse platenmaatschappij EMI Records. De deal met EMI is veertig miljard gulden waard, aanzienlijk minder dan die met AOL - met 357 miljard gulden de grootste fusie uit de geschiedenis....

Het nieuws, zondag gebracht door de Britse zondagskrant Sunday Telegraph en later door het Amerikaanse persbureau AP, is inmiddels door beide bedrijven bevestigd. Maar, zo waarschuwde Time-Warner, 'er is nog geen overeenkomst ondertekend'.

De nieuwe onderneming zal Warner EMI Music gaan heten. Time-Warner brengt platenlabels in als Atlantic, Elektra en Warner Brothers, die onder meer Cher, Eric Clapton, Phil Collins en Madonna onder contract hebben staan. Van EMI komen de labels Virgin, Priority en Capitol met artiesten als de Beatles, de Rolling Stones, Spice Girls, Van Morrison en Frank Sinatra.

Met een gezamenlijke omzet van 8,3 miljard dollar (bijna zeventien miljard gulden) zou Warner EMI Music de nummer twee van de muziekwereld worden, achter Seagram's Universal Music. Dit laatste bedrijf ontstond mede uit de overname door Seagram van de voormalige Philips-dochter PolyGram twee jaar geleden. Seagram betaalde precies de helft voor PolyGram van wat Time-Warner voor EMI over heeft: twintig miljard gulden.

Behalve de platenmaatschappijen lijken ook de grote uitgevers toe aan een shake-out door de Time-fusies met AOL en EMI. Vooral het Duitse Bertelsmann, het vierde mediaconcern ter wereld en het grootste van Europa, geldt als een kwetsbare prooi voor overnemers. Bertelsmann zegt zelfstandig te willen blijven. Onlangs raakte landgenoot Mannesmann verwikkeld in een vijandig bod van het Britse telecombedrijf Vodafone.

Naar verwachting zal het ontstaan van Warner EMI Music de verkoop van muziek via Internet krachtig stimuleren. Alle grote platenmaatschappijen zien een nieuwe winstbron in de rechtstreekse verkoop van hun muziek via het wereldwijde web.

Het fusieplan komt na een moeilijke periode voor beide bedrijven. Warner Music zag de winst in de eerste negen maanden van vorig jaar krimpen met negen miljoen tot 279 miljoen dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.