Review

Tim Fransen heeft een fantastische opvolger gemaakt van zijn debuut

Cabaret - Het kromme hout der mensheid (Tim Fransen)

Fransen heeft een slim, muzikaal en zeer geestig filosofisch programma gemaakt, een fantastische opvolger van zijn debuut. Na de pauze wordt het een literair reisverhaal, in puntgave regie van Daniël Samkalden.

Tim Fransen

Tim Fransen maakte in 2015 indruk met zijn debuut Het failliet van de moderne tijd. Hij won er de Neerlands Hoop mee, de prijs voor cabaretier met het grootste toekomstperspectief. De verwachtingen voor zijn tweede voorstelling konden dus bijna niet hoger zijn. Maar Fransen (nu 29) maakt ze waar, want Het kromme hout der mensheid is een fantastische opvolger geworden. Een slim, muzikaal en zeer geestig programma waarin Fransen zijn cabaretstijl heeft verfijnd en stappen vooruit zet als performer.

Opnieuw staat er een filosoof centraal: nu Immanuel Kant. In een glasheldere verhaalstructuur koppelt Fransen Kant en zijn Verlichtingsdenken aan twee andere grootheden ten tijde van de Franse Revolutie die bijdroegen aan de Verlichting: muzikaal genie Ludwig van Beethoven en de latere Franse keizer Napoleon Bonaparte. Drie mannen die grote prestaties leverden én opvallende gebreken hadden.

Het kromme hout der mensheid (****), cabaret.
Door Tim Fransen. Regie: Daniël Samkalden.
2/3, De Kleine Komedie Amsterdam Tournee t/m 27/5.

Puntgave regie

Wat is beschaving? Wat is de mens? Fransen roept grote vragen op, maar treedt ze lichtvoetig tegemoet. Terwijl hij ons met originele grappen bijpraat over de levens van zijn hoofdpersonen, worden tegenstellingen uitgewerkt: talent versus gebrek, beschaving versus teloorgang, ratio versus natuurlijke neigingen of componist Beethoven versus componist John Ewbank.

Na de pauze verandert de voorstelling, in puntgave regie van Daniël Samkalden, in een prachtig literair verteld reisverhaal. Fransen reist af naar Kaliningrad (eerder Koningsbergen, Kants woonplaats) en Moskou op zoek naar een Russische zielsverwant. Zijn gelijkwaardigheid en broederschap, de kernwaarden van de Verlichting, ook in het huidige Rusland terug te vinden?