theaterrecensie kids

Tienervoorstelling Kids is vliegensvlug en heftig, maar minder origineel en actueel dan eerdere trailervoorstellingen (drie sterren)

Een scène uit tienervoorstelling Kids. Beeld Sanne Peper

‘Dit is het genantste dat ik ooit op school heb meegemaakt’, zegt een meisje uit 3-vwo op het schoolplein van het Bonhoeffer College in Enschede. Ze heeft net de première van Kids van Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool gezien. De komende tijd rijdt deze voorstelling in een tot theater omgebouwde trailer langs scholen en theaters. Als het de bedoeling van de makers was om hun doelgroep (12+) in ieder geval geen saaie middag te bezorgen, met een sterk staaltje in-your-facetheater, dan zijn ze in hun opzet geslaagd.

Kids (tekst: Roeland Hofman, regie: Charli Chung) is geïnspireerd op de gelijknamige, destijds controversiële Amerikaanse film (1995) van Larry Clark, over een groepje ontspoorde, jonge skaters in New York. Ook Hofman en Chung tonen een groepje hangjongeren dat hun dagen slijt op een bankje. Verveling en jeugdige onnadenkendheid leiden tot steeds fouter gedrag. Het begint bij experimenten met seks, drugs en alcohol. In de decorwand zitten daartoe bierflesjes, lachgaspatronen, sigaretten, messen en condooms verwerkt, die allemaal gebruikt worden. Evenals een bushokje, dat vakkundig wordt gesloopt. Het escaleert als twee jongens een kebabzaak overvallen en zich uitleven in een ‘choking challenge’. Moraal van het verhaal, want dit is een moralistisch verhaal: kinderen zoeken grenzen op. Dat is wat ze doen, veroordeel ze niet, maar help ze als ze in de problemen komen.

Dat het ‘genant’ (lees: heftig) wordt, is logisch. Publiek en spelers zitten op elkaars lip in die trailer. Chung regisseerde bovendien in een vliegensvlugge videoclipstijl. Maar alle heftigheid kan niet verhullen dat Kids minder origineel is dan eerdere, prijswinnende trailervoorstellingen als Bromance en GTA5, waarin actuelere onderwerpen werden aangesneden.

Een scène uit tienervoorstelling kids. Beeld Sanne Peper

Kids (12+) van Roeland Hofman door Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool, regie Charli Chung. Gezien: 28/9, tournee t/m 9/11.