INTERVIEWJongeren in bandshirts

Tiener in een rockshirt: ‘De Ramones? Ik ken hun muziek niet. Ze hebben wel een mooi logo’

Kaneda (20) draagt een bandshirt van de Foo Fighters.Beeld Maarten van der Kamp

Het bandshirt lijkt een opmars te maken onder jongeren. Is dit een bijeffect van een groeiende interesse voor vintagemode, of weet de muziek uit de tijd van hun ouders hen decennia later nog steeds te bereiken? We vroegen vijf jongeren naar het verhaal achter hun bandshirt.

Band: Foo Fighters, opgericht in 1994

Herkomst shirt: Gekocht op Rock Werchter, € 30

‘Ik heb heel veel bandshirts, maar die van de Foo Fighters is toch mijn favoriet. Ik heb ze via mijn ouders leren kennen. Ze lieten me thuis vaak allemaal oude muziek horen, soms bleef er dan echt iets bij me hangen. Eerst hoorde ik twee nummers van Little Richard, Keep A-Knockin’ en Tutti Frutti; dat waren vroeger mijn favoriete liedjes. Later ben ik me steeds meer in de gitaarmuziek gaan verdiepen. 

‘De Foo Fighters staan voor vrijheid; ze spelen wat ze willen spelen en gaan dat niet veranderen voor wie dan ook. Deze muziek past goed bij mijn persoonlijkheid: zeker van jezelf zijn en doen wat je zelf wilt doen. Ze hebben echt een speciale plek in mijn hart. Ik heb hun nummer My Hero laten afspelen toen mijn neef overleed, ter nagedachtenis aan hem. Hij was namelijk een soort persoonlijke held voor mij.

‘Toen ik fan werd, was ik 9 of 10 jaar oud, en ik heb zeven jaar moeten wachten tot ik ze eindelijk live kon zien. Toen ik ze zag spelen in 2017, op Rock Werchter, met die tomeloze energie van frontman Dave Grohl, was dat echt een droom die uitkwam. Hij was zo vriendelijk tegenover zijn fans. En Dave Grohl heeft ook een keer gezegd dat Little Richard een van zijn favoriete artiesten is, dus we hebben een beetje dezelfde muzieksmaak.’

Naam: Lisa Kläringen (18), student rechten

Band: Ramones, opgericht in 1974

Herkomst shirt: Gekocht bij H&M, € 24,95

Lisa (18) draagt een bandshirt van de Ramones.Beeld Maarten van der Kamp

‘Ik heb dit shirt twee maanden geleden gekocht, gewoon omdat ik het er mooi vond uitzien. Het logo viel me op toen ik aan het shoppen was bij H&M, en toen heb ik hem meteen meegenomen. Ik wist helemaal niet dat er een band op mijn shirt staat. De Ramones zeggen me ook eigenlijk niet zoveel, ik ken hun muziek niet. Ze hebben wel een mooi logo, vind ik. Die adelaar, met die tekst eromheen, ziet er echt stoer uit.

‘Eigenlijk zou ik ze nu misschien wel even moeten opzoeken, maar dat ga ik denk ik niet doen. Ik hou niet zo van harde muziek, of van muziek van vroeger. Ik luister vooral naar muziek van nu, pop en r&b. Punk en zo vind ik echt eigenlijk helemaal niks. Ik vind dit gewoon een fijn shirt omdat het lekker oversized is en een beetje vintage aanvoelt.’

Naam: Leanne de Groodt (18), student dierenartsassistent

Band: The Rolling Stones, opgericht in 1962

Herkomst shirt: Gekocht bij C&A, € 12,99

Leanne (18) draagt een bandshirt van The Rolling Stones.Beeld Maarten van der Kamp

‘Zo lang als ik me kan herinneren draaien mijn ouders thuis de Stones. Vooral mijn vader draait vaak oudere muziek, en dan begin je dat als kind vanzelf ook leuk te vinden. Nu luister ik ook naar ze als ik alleen ben. Ze hebben echt een unieke sound, hoewel ze een van de vele bands van hun generatie zijn. Muziek wordt door veel mensen vaak in hokjes geplaatst, maar The Rolling Stones weten daar met sommige nummers toch weer net buiten te vallen. En als je ze hoort, herken je het meteen. Ik heb ze helaas nooit live gezien. Dit shirt heb ik van de week bij de C&A gekocht. Ze hadden daar heel veel bandshirts, ook van bijvoorbeeld AC/DC. Die heb ik natuurlijk ook meteen in huis genomen.

‘Ik luister ook wel naar muziek van nu, bijvoorbeeld Panic at the Disco, maar toch neig ik steeds meer naar oudere muziek. Maar niet extreem oud; mijn broertje van 16 is meer van Frank Sinatra en dat soort zangers, maar dat gaat mij wel iets te ver. Hij heeft dat weer van onze opa overgenomen. Muziek blijft bij ons blijkbaar heel goed in de familie zitten.’

Naam: Sanne van der Veer (16), leerling 5 vwo

Band: AC/DC, opgericht in 1973

Herkomst shirt: Door moeder gekocht in de jaren tachtig

Sanne (16) draagt een bandshirt van AC/DC.Beeld Maarten van der Kamp

‘Dit shirt was van mijn moeder, maar nu is het al sinds een jaar of twee van mij. Ik weet niet wanneer ze het heeft gekocht, maar wel dat ze groot fan is van AC/DC. Mijn beide ouders draaien die muziek constant thuis, vooral Highway to Hell. Ze houden ook van die echt zware bands als Slipknot en Fist Full of Steel. AC/DC is niet écht mijn muziek, maar ik vind het wel een leuk shirt. Ik hou zelf meer van The Rolling Stones en Led Zeppelin, die klinken iets minder hysterisch.

‘Veel van mijn vrienden luisteren niet alleen maar naar moderne muziek, maar ook naar muziek van vroeger. Vooral rap is populair, maar de golden oldies worden ook echt nog steeds geluisterd. Muziek van nu heeft vaak niet zulke goede teksten; daar waren ze vroeger veel beter in, lijkt het. Nu gaat het allemaal over geld, twerken en bitches. Ik luister dan liever naar muziek met mooiere teksten, en met meer melodie erin. Dat is meer mijn stijl.’

Naam: Mattia Conti (19), doet een tussenjaar

Band: Slayer, opgericht in 1981

Herkomst shirt: Gekocht via emp-online.com, € 24,95

Mattia (19) draagt een bandshirt van Slayer.Beeld Maarten van der Kamp

‘Mijn ouders houden van metal, en die hebben mij daar als kind mee aangestoken. Ik heb dit shirt ook van hen gekregen, voor Kerst. Vooral mijn moeder luisterde op mijn leeftijd veel naar bands als Slayer en Iron Maiden. Haar ouders waren heel streng, dus ze mocht thuis haar platen niet afspelen. Dan vluchtte ze naar haar toenmalige vriendje en ging ze samen met hem stiekem naar metal luisteren. Nu draai ik thuis vaak die platen die ze toen heeft gekocht. Ik mag dat nu gelukkig wel thuis doen.

‘Slayer is een band die in zijn tijd heel harde en vooruitstrevende metal maakte. Daarom zijn ze enorm belangrijk geweest voor het genre. Zonder hen hadden we nu geen extreme metal gehad. Tegenwoordig is de metal nog heftiger dan toen, met genres als metalcore en deathcore, maar Slayer blijft gewoon heel goed. Ik hou van het gevoel dat deze muziek je kan geven. Ik speel zelf ook gitaar, en de adrenaline die je voelt als je de snelle, technische, maar snoeiharde gitaarriffs van Slayer speelt, is echt geweldig.’

De populariteit van rockshirts

De verkoop van kleding en andere merchandise is in korte tijd een van de belangrijkste bronnen van inkomsten geworden voor artiesten. De BBC schreef in 2016 al dat de merchandise-industrie 3,1 miljard pond omzet maakte. Ter vergelijking: in datzelfde jaar werd er 4,88 miljard verdiend aan livemuziek.

Daarbij valt op dat vooral rock- en metalshirts gretig aftrek vinden. De trend zette in toen hiphopster Kanye West in 2013 besloot zijn tourshirts te laten ontwerpen door heavy metal-ontwerper Wes Lang. Popster Justin Bieber deed hetzelfde voor zijn wereldtournee in 2015, via rock-illustrator Mark Riddick.

Bovendien begonnen deze artiesten zelf ook shirts van Marilyn Manson, Slayer en AC/DC te dragen. Realitysterren Kendall en Kylie Jenner, zussen van Kanye Wests vrouw Kim Kardashian, produceerden in 2017 shirts met foto’s van The Notorious B.I.G., Tupac Shakur en Ozzy Osbourne, met hun eigen selfies eroverheen geprint. Dit leidde tot controverse toen de familieleden van de afgebeelde artiesten de kleding publiekelijk afkeurden. De shirts werden uit de verkoop gehaald, maar een trend was geboren. In 2017 schreef Lauren Cochrane hierover in The Guardian. ‘In tijden van een ‘ieder voor zich’-omgang met afbeeldingen en uitspraken gaat het er niet meer om naar een concert te gaan of naar de muziek te luisteren. Je koopt gewoon het shirt.’

De rock- en metaliconografie sijpelde zo langzaam door in de populaire cultuur. Het was een kwestie van tijd tot H&M-winkels vol zouden hangen met Nirvana-smileys. Cochrane beschrijft de aantrekkingskracht daarvan op jonge vrouwelijke consumenten als volgt: ‘Rockshirts dragen gaat over het imago van de rock chick, en het idee van een wilde nacht in de seventies. Hoe heftiger het design, hoe beter.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden