Tidal, de muziekdienst van Jay-Z, lijkt te floppen

De Amerikaanse streamingdienst Tidal van rapper en ondernemer Jay-Z, die vorige maand met veel bombarie werd gepresenteerd als concurrent van Spotify, lijkt uit te draaien op een mislukking.

Rapper Jay-Z Beeld anp

Hoofddirecteur Andy Chen kreeg twee weken na de lancering de zak en de dienst die even in de Amerikaanse top-20 voor meest gedownloade iPhone-apps stond, valt nu buiten de top 700. Concurrenten Pandora en Spotify staan op respectievelijk de derde en vierde plek. In de Nederlandse iTunes-ranglijst is Tidal ook niet terug te vinden, terwijl Spotify op plek 14 staat.

Jay-Z kocht Tidal voor bijna 50 miljoen euro. De muziekdienst zou zich onderscheiden van andere diensten door hogere vergoedingen voor de artiesten. Maar dat verschil blijkt marginaal: waar Spotify 70 procent van zijn inkomsten doorbetaalt aan artiesten, sluist Tidal 75 procent door.

De introductie werd gesteund door sterren als Madonna, Kanye West en Arcade Fire. Maar zij zijn ook nog gewoon op Spotify te vinden. Bovendien zijn dat niet bepaald de beste voorbeelden van artiesten die moeilijk rond kunnen komen omdat hun muziek niet goed genoeg verkoopt.


Beeld Spotify

Voor- en nadelen van Spotify

Spotify (10 euro per maand)
Pro:
• Grote collectie
• Snelle respons, weinig haperingen
• Makkelijke bediening, goede integratie met muzieksystemen als Sonos

Con:
• Geen cd-kwaliteit
• Niet alle artiesten

Tidal heeft in tegenstelling tot Spotify geen gratis variant. Bij het gratis instapmodel van Spotify krijgt de gebruiker reclames voorgeschoteld; Tidal kent in het geheel geen commercials.

Ook het gehele repertoire van Taylor Swift is te beluisteren op Tidal. De zangeres haalde eind vorig jaar haar muziek van Spotify omdat ze niet bereid is haar 'levenswerk bij te dragen aan een experiment dat volgens mij geen eerlijke compensatie biedt aan de schrijvers, producenten, artiesten en makers van deze muziek'.

Verschillende sterren, waaronder Beyoncé en Madonna, veranderden hun profielfoto op Twitter tijdens de lancering van Tidal in een turquoise vlak, om extra aandacht voor de dienst te vragen. Aanvankelijk met succes, maar die aandacht lijkt inmiddels dus behoorlijk te zijn afgevlakt.

Tidal is echter bij lange na niet de enige concurrent voor Spotify. Naast bestaande initiatieven als Rhapsody and Rdio werkt ook Apple aan een muziekdienst, die via Apple's eigen muziekplatform iTunes zou moeten gaan werken.

Tidal is onderdeel van het Zweedse technologiebedrijf Aspiro, dat recentelijk werd gekocht door Jay-Z. Daarmee bezit hij ook muziekstreamingservice WiMP Music.

Beeld App Store

Voor- en nadelen van Tidal

Tidal (20 euro per maand)
Pro:
• Briljante geluidskwaliteit
• Grote collectie
• 'Overgelopen' artiesten

Con:
• Kinderziektes: haperingen, responstijd
• Bediening kan op details strakker b Prijs

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden