Tidal, de muziekdienst van Jay Z, boekt 25 miljoen euro verlies

Rapper en semi-miljardair Jay Z heeft nog geen succes kunnen maken van zijn muziekstreamingdienst Tidal. Ondanks exclusief op Tidal aangeboden albums van Beyoncé, Kanye West en Rihanna boekte het bedrijf het afgelopen jaar een nettoverlies van 25 miljoen euro, blijkt uit documenten in handen van The Wall Street Journal.

Tidal zou zich onderscheiden van andere diensten door hogere vergoedingen voor de artiesten. Beeld EPA

Jay Z kocht het moederbedrijf van Tidal, het Zweedse technologiebedrijf Aspiro, vorig jaar voor een kleine 50miljoen euro. Dankzij de inspanningen van de eega van Beyoncé kon Tidal de afgelopen tijd onder meer Kanye Wests album The Life of Pablo en Beyoncés plaat Lemonade exclusief lanceren. Aan sterrenstof ontbrak het Tidal sowieso niet: op het feestje ter lancering van de muziekdienst liet JayZ behalve Beyoncé en Kanye West onder anderen Madonna, Alicia Keys, Chris Martin en Daft Punk opdraven.

Tidal profileerde zich met de belofte om hogere vergoedingen te betalen aan artiesten dan andere muziek-streamingdiensten 75procent van de inkomsten gaan naar artiesten, ten opzichte van Spotify's 70procent. Tidal betaalde platenmaatschappijen vorig jaar bijna 32miljoen euro uit aan royalty's, blijkt uit de stukken van The Wall Street Journal.

Nog geen geduchte concurrent

Toch heeft de 46-jarige Jay Z, wiens vermogen door zakenblad Forbes wordt geschat op meer dan 540 miljoen euro, daarmee Tidal nog niet tot een geduchte concurrent van het veel grotere Spotify en Apple Music kunnen maken. Met het verlies van 25 miljoen euro deed Tidal het nog eens 15miljoen euro slechter dan in 2014.

De omzet steeg wel met 30 procent tot 42 miljoen euro, maar het is de vraag of dit genoeg is om de concurrenten Spotify en Apple Music bij te benen. In juni had Tidal inmiddels meer dan 4miljoen betalende abonnees. Dat is weliswaar veel beter dan de half miljoen abonnees aan het begin van 2015, maar nog altijd vele malen minder dan de belangrijkste concurrenten. De marktleider, het Zweedse Spotify, kan al bogen op 40miljoen betalende gebruikers, tegenover de 17miljoen gebruikers van het in juni 2015 gelanceerde Apple Music.

Beduidend minder abonnees

Tidal heeft bovendien nog voor zeker 390 duizend euro aan rekeningen openstaan bij vooral platenlabels, ontdekte de Noorse zakenkrant Dagens Næringsliv. Jay Z ligt in de clinch met de vorige eigenaren van Tidal, omdat zij de rapper zouden hebben voorgelogen over het aantal betalende gebruikers. In maart daagde hij de ex-eigenaren voor de rechter en eiste een schadevergoeding van ruim 13 miljoen euro. 'Het werd ons na het overnemen van Tidal en het doorlichten van het bedrijf duidelijk dat het totale aantal abonnees in werkelijkheid beduidend lager was dan de door de vorige eigenaren aan ons gemelde 540 duizend', zei Jay Z.

Noch Jay Z, noch Tidal wilde reageren op de cijfers in The Wall Street Journal. De als Shawn Corey Carter geboren Brooklynse rapper, kledingmagnaat, horecabaas, spelersmakelaar en platenbons zal waarschijnlijk niet wakker zal liggen van de tegenslag. 'De iTunes-store is ook niet op één dag gebouwd', reageerde hij eerder op kritiek aan het adres van Tidal. 'En Spotify heeft er negen jaar over gedaan om succesvol te worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden