'Ticketmaster verkoopt vooral technologie'

Ticketmaster is één van de voornaamste aanbieders van toegangsbewijzen in de wereld. Toch ligt volgens Mark Yovich, hoofd van Ticketmaster International, de nadruk vooral op het ontwikkelen van innovatieve technologie. 'We zien onszelf als een ICT bedrijf. Een paar jaar terug was dit nog niet zo. We moesten ons cultureel gezien herdefiniëren ons ook gaan gedragen als ICT bedrijf.'

De Australische Yovich is sinds 2011 actief als president van Ticketmaster International. Hiervoor werkte hij als uitvoerend vicepresident van de International eCommerce divisie bij Live Nation Entertainment. Ticketmaster verkoopt jaarlijks meer dan 60 miljoen toegangsbewijzen in 21 landen.

Sociale data
Ondanks hun sterke marktpositie ligt er voor Ticketmaster nog meer dan genoeg ruimte om hun dienstverlening te optimaliseren. 'Op het moment hebben we een berg van sociale data maar verwerken we er nog weinig van, minder dan de helft. 'Daarnaast blijven we steeds meer databronnen toevoegen zodat we een meer gedetailleerd klantenprofiel kunnen maken.'

Volgens Yovich is er nog veel te winnen op het gebied van de persoonlijke benadering. 'Consumenten verwachten dat bedrijven waarmee ze in contact komen intelligent met ze omgaan, dat ze bijvoorbeeld weten dat je er eerder iets hebt gekocht. Al onze middelen zijn er op gericht om de klant te dienen.'

Vijver
Ticketmaster ziet zich als ICT-bedrijf en handelt daar ook naar. 'We concurreren met Facebook en Google om de beste technologie en vissen in dezelfde vijver voor personeel. Naast salaris is een prettige werkplek heel belangrijk, merken we.'

Ook in termen van bereik denkt het bedrijf nog grote stappen te kunnen maken. 'We zijn operationeel in Groot Brittannië, Zweden en Noorwegen.

We lanceren dit kwartaal in Nederland, en vervolgens land na land, we willen overal komen', zegt Yovich. 'Vooral Azie en Afrika zijn nog onontgonnen gebied.' (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden