Thuiswinkelen al goed voor 8,2 miljard euro

AMSTERDAM - Het thuiswinkelen heeft zijn opmars vorig jaar onverminderd doorgezet. Per bestelling geven kopers wel minder uit. Dat blijkt uit cijfers die branchevereniging Thuiswinkel.org gisteren bekendmaakte.

(screenshot)

Nederlanders hebben vorig jaar 8,2 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, 11 procent meer dan in 2009. Het gemiddelde aantal bestellingen per klant steeg met 20 procent naar 7,4. Gemiddeld gaven ze per product 119 euro uit, 14 procent minder dan in 2009. Gemeten over het hele jaar bedroeg de besteding per klant 890 euro.

'Door de toename van smartphones en tablets geven consumenten hun geld anders uit', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Ze kopen geen televisie, maar apps en losse muzieknummers. 'Die kosten veel minder', aldus Jongen. Hierdoor daalt de gemiddelde prijs per gekocht product sterk.

Reizen

Internetshoppers gaven het meest uitgaven aan reizen. Pakketreizen, appartementen, vliegtickets en hotels zijn samen goed voor ruim 3,5 miljard euro. Daarnaast behoorden ook telecomproducten zoals mobiele telefoons en abonnementen, en kleding tot de populairste aankopen op internet. Nederlanders gaven hier respectievelijk 920 miljoen en 555 miljoen euro aan uit.

In 2010 hebben 600 duizend mensen voor het eerst een onlinebestelling gedaan. Daarmee kwam het aantal onlineshoppers op 9,2 miljoen.

Volg de Volkskrant op Twitter

Word vriend van de Volkskrant op Facebook

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden