Through the Wall voelt als in romkomvorm verpakte parabel

Through the Wall voelt als een in romkomvorm verpakte parabel en dat is in dit geval een compliment. Michal wordt door Noa Koler even irritant als charismatisch vertolkt.

null Beeld null

Beetje misleidende titel: noem een Israëlische romantische komedie Through the Wall en het publiek verwacht al gauw een Joods-Palestijnse romance voorbij de Westoeverbarrière en de checkpoints.

Dat is echter niet het perspectief dat schrijver-regisseur Rama Burshtein kiest. Net als in haar alom geprezen debuut Fill the Void richt ze zich op haar eigen, orthodox-chassidische milieu en opnieuw staan de huwelijksperikelen van het vrouwelijke personage centraal. Belangrijk verschil: waar Fill the Void draaide om een amper volwassen vrouw die werd uitgehuwelijkt, zoekt de recentelijk tot het geloof bekeerde, veel progressievere Michal (Noa Koler) in Through the Wall al jaren naar de juiste verlovingskandidaat.

Michal wil persé trouwen, al is het maar om door de gemeenschap te worden geaccepteerd. Een missie die haar op haar 36ste al 122 vergeefse dates heeft gekost. Na alwéér een bittere teleurstelling moet het maar eens afgelopen zijn met die onzin. Wanneer over 22 dagen Chanoeka begint, zal Michal hoe dan ook met de juiste man trouwen. Ze regelt een feestzaal, stuurt uitnodigingen rond en kiest een trouwjurk; nu alleen de bruidegom nog.

Een trouwerij zonder dat laatste is een premisse die je doorgaans eerder aantreft in een jarendertigkomedie dan in eentje uit de 21ste eeuw. Dat is precies de frictie die de film blootlegt: hoe orthodoxe tradities en een rotsvast vertrouwen in Gods (romantische) bedoelingen lastig rijmen met een autonoom, hedendaags vrouwenleven.

Through the Wall

Komedie

Regie: Rama Burshtein
Met: Noa Koler, Ronny Merhavi, Amos Tamam, Oz Zehavi
110 min, in 11 zalen.

Dat leidt in Through the Wall, dat na de benauwend strakke kaders van Fill the Void veel losser voelt, tot een fris spel met de romkomconventies. Michal, door Koler even irritant als charismatisch vertolkt, is in veel opzichten een typische genreheld, van haar excentrieke baan (uitbater van een mobiele dierentuin) tot haar gezellige bestelbusje en neiging tot emo-eten. En als ze een toevallige, fijn onhandige ontmoeting met tieneridool Yos (Oz Zehavi) heeft, knettert het allicht veel méér dan in alle gearrangeerde dates bij elkaar.

Tegelijkertijd stevent Michal door haar obsessieve huwelijksdrang eerder af op een geloofs- dan relatiecrisis. Dat maakt de film meteen een stuk ernstiger en levensbeschouwelijker dan je bij dit stramien zou verwachten. Soms voelt Through the Wall als een als romcom-vorm verpakte parabel, en dat is in dit geval een compliment. De toeschouwer zal vervolgens zelf moeten bepalen of de parabel ook een bevredigend conclusie krijgt, en of Michals beslommeringen alle drukte eigenlijk wel waard zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden