recensiecabaret

Thomas Acda overdondert solo met meesterlijke vertellingen en spetterende liedjes (vier sterren)

Thomas Acda voor het bord met de aankomsttijden in zijn theatersolo 'Motel’.Beeld Bob Bronshoff

Er is een Amerikaans vliegveld en er is een zoekgeraakte kist. En er is een wachtende Thomas Acda, die om de zoveel tijd naar de balie loopt om te vragen of zijn kist, met daarin een cadeau voor zijn dochter, al terecht is. Acda weet de sfeer van urenlang wachten op een luchthaven knap neer te zetten: we zien een groot scherm met aankomsttijden en de loopband wordt nagebootst doordat Acda heen en weer zoeft op een hoverboard, terwijl de omroepmededeling ‘Mind your step’ klinkt.

Het wachten op de kist loopt als een rode draad door Motel, het overdonderende, ambitieuze eerste soloprogramma van muzikant, acteur en cabaretier Thomas Acda (51). Vanaf het vliegveld blikt Acda terug op allerlei aspecten van zijn leven in meesterlijk vertelde verhalen en spetterende liedjes, daarbij begeleid door gitarist David Middelhoff en percussionist Laura Trompetter. Van jeugdherinneringen aan een Italiaanse camping tot geestige recente observaties over het leven als musicalacteur. Na het einde van succesduo Acda en De Munnik in 2015 speelde Acda de gelauwerde hoofdrol van Tevye in Fiddler on the Roof. In Motel vertelt hij een magnifiek verhaal over wat er zijn hoofd omging bij een onverwachte ‘showstop’ in Groningen.

Thomas Acda op de loopband van het vliegveld in 'Motel', op de achtergrond percussionist Laura Trompetter (l) en gitarist David Middelhoff (r).Beeld Bob Bronshoff

In de inventieve regie van Ruut Weissman zit Motel barstensvol onderwerpen en theatrale vondsten, direct en minder direct gekoppeld aan de vraag ‘Als alles mij wordt ontnomen, wat ben ik dan?’. Acda associeert er lustig op los en schiet van een reis door Schotland naar een cabaretesk lied over sociale media. Vaak geestig, dan weer haast ongrijpbaar poëtisch. Maar dat maakt deze rijke voorstelling ook aantrekkelijk: de toeschouwer mag de puzzelstukjes zelf in elkaar schuiven.

Motel, door Thomas Acda. Regie: Ruut Weissman. 20/12, DeLaMar Theater Amsterdam. Tournee t/m 24/5.