PodcastrecensieThis American Life #717

This American Life brengt de film naar de luisteraar ★★★★☆

De Volkskrant luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: This American Life over een vergeten pandemiekomedie.

Volgende maand is het vijfentwintig jaar geleden dat de eerste aflevering van This American Life werd uitgezonden, toen nog onder de naam Your Radio Playhouse. De opzet is eenvoudig: elke uitzending van ongeveer een uur heeft een thema dat in een aantal akten wordt opgedeeld. Deze akten kunnen korte verhalen zijn, interviews, reportages, maar zijn altijd vindingrijke variaties op het centrale thema. In deze opzet groeide This American Life (TAL) uit tot de moeder aller podcasts. Hoewel de toon van presentator Ira Glass ongeveer symbool is geworden voor het elitaire radiogeluid, alsof TAL de audiovariant van The New Yorker is, is het een programma waar al vijfentwintig jaar lang verhalen over gewone Amerikanen worden verteld, met incidenteel uitstapjes, zoals in een aflevering over hervormingen bij de brandweer in Amsterdam.

Gedurende de coronacrisis hebben ze prachtige afleveringen gemaakt over het leed dat de crisis heeft gebracht, maar ook hierin weten ze fraaie variaties aan te brengen. In Audience of One (aflevering 717) gaat het over film, op een moment dat mensen, zeker in de grote Amerikaanse steden, al maanden niet meer naar de bioscoop waren geweest. Uit de introductie: ‘Als u niet meer naar de film kunt gaan, dan brengen we de film naar u toe.’

Op zoek naar meer? De Volkskrant tipt welke podcasts de moeite waard zijn (en welke niet).

Sean Cole, een van de makers van This American Life, stoft een lang vergeten filmflop af, omdat er een aantal  opvallende parallellen zijn met de periode waarin we nu zitten. In What’s So Bad About Feeling Good uit 1968 brengt een exotische vogel (een toekan) een zeer besmettelijk virus naar New York. Het virus veroorzaakt een goed humeur, in een stad die geteisterd wordt door chagrijn. De hoofdrollen in de komedie worden gespeeld door George Peppard en Mary Tyler Moore, twee van de populairste acteurs van hun tijd.

In elk geval, in een bizarre omkering proberen de good guys het virus zo veel mogelijk te verspreiden en stort de economie in omdat niemand meer rookt en drinkt of drugs gebruikt. Hadden we al gezegd dat het een flop was? Sean Cole vertelt het verhaal van deze vergeten pandemiekomedie zo aanstekelijk dat je er wat voor over zou hebben om de film te zien.

In een ander verhaal horen we Diane Wu vertellen over haar levenslange connectie met de klassieke musical The Sound of Music, gebaseerd op het vele malen zien van een videoband waar alleen het eerste deel op stond, zonder de nazi‘s, zeg maar. Voor deze uitzending gaat ze voor het eerst het deel na de pauze bekijken. En haar wereldbeeld verandert.

This American Life

Journalistiek

★★★★☆