Theatrale theekrans

De een las het boek, de ander zag de voorstelling. Een Goed Nest van Tessa de Loo wordt door twee recensenten besproken. Hieronder de theaterrecensie.

Anneke Blok als Noor (links) en Henriette Tol als Eva in Een goed nest.Beeld Sarah Wijzenbeek

'Het zal je zus maar zijn.' Dat is de ondertitel van Een Goed Nest, de theatervoorstelling die is gebaseerd op de onlangs verschenen roman van Tessa de Loo. Myranda Jongeling maakte deze bewerking, Anneke Blok en Henriette Tol spelen de twee zussen van rond de vijftig: Noor en Eva Denekamp.

De twee hebben elkaar lang niet gezien en zijn uit elkaar gegroeid. De een is een vrijgevochten kunstenares uit de grote stad, de ander de zorgzame huisvrouw, getrouwd met Richard die tandarts is. Ze wonen ergens in de Achterhoek, met een labrador.

Het zal je zus maar zijn. Maar ook: het zal je avondje theater maar zijn.

Want wat een opeenstapeling van clichés, onbelangrijkheden en fletse gesprekken hoor je hier in ruim anderhalf uur voorbij komen.

Van meet af aan praten Eva (Tol) en Noor (Blok) op licht opgewonden toon over de kunst van schilderen, de erfenis van de moeder, de uiteenlopende perceptie van hun al dan niet gelukkige jeugd. Maar waar het uiteindelijk om draait: Noor heeft vroeger een affaire gehad met Richard, haar zwager dus. Sterker nog: ze werd zwanger van hem, maar heeft dat nooit verteld. En nu vindt ze het tijd worden dat de waarheid boven tafel komt. Vooral omdat haar dochter zwanger is en Richard nu maar eens moeten weten dat hij opa wordt.

Gedoe, geruzie, drama.

Dat alles komt voorbij in een aantal dialogen tussen Eva en Noor, die soms ook in en uit het stuk stappen en zich in terzijdes rechtstreeks tot het publiek richten. Die constructie heeft iets gekunstelds: het is bedoeld om de karakters diepgang te geven. De regie van Jaap Spijkers is nogal braaf en mist spanning - de zussen komen op en gaan af, en tussendoor praten ze. Veelal staan ze een beetje hulpeloos naast elkaar op het podium. Soms mag het ook even gek: vroeger deden ze ABBA na en nu dus weer: lekker dansen op Dancing Queen. Als Eva dronken wordt (want natuurlijk gaat er een fles drank doorheen) gaat ze raar liggen praten op de bank.

Theatraal vuurwerk
De twee actrices maken er nog het beste van: Blok speelt knap met een strak volgehouden bozigheid, Tol tovert met diverse emoties en gemoedsstemmingen. Een enkele keer levert dat theatraal vuurwerk op, maar uiteindelijk wreekt zich hier het gebrek aan interessante plotwendingen én een originele tekst.

Tamelijk suf is het ook dat de vrouwen maar één doel in het leven lijken te hebben: zichzelf wegcijferen ter meerdere glorie van die ene Man. Een wel erg belegen visie van twee toch eigentijdse vrouwen.

Even nog had ik de stille hoop dat tegen het eind de overspelige echtgenoot Richard zijn opwachting zou maken, in een mooie rol van, pak 'm beet, Peter Blok. En dat hij dan zou zeggen dat hij al vijf jaar een dampende verhouding heeft met zijn tandartsassistente. Maar Richard kwam helaas niet opdraven.

Hier vindt u de boekrecensie van Een goed nest.


Tweeling

De roman De Tweeling verscheen in 1993 en gaat over twee zussen die in de oorlog werden gescheiden en elkaar na zeventig jaar weer ontmoeten in een kuuroord. Het boek werd een bestseller en in 2002 verfilmd door Ben Sombogaart, met onder meer Thekla Reuten en Ellen Vogel. Ook was er al een theaterversie. Onlangs werd bekend dat Joop van den Ende De Tweeling bij zijn theaterbedrijf zal bewerken tot muziektheater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden