Review

Theatermaker biedt ruimte aan komende generatie

Het vernieuwde blad Theatermaker biedt ruimte aan de komende generatie. Het blijft een vakblad, maar is minder op beleid en aanverwante saaie zaken gericht.

null Beeld
Beeld

Met de start van het nieuwe theaterseizoen zijn ook de nieuwe theatertijdschriften verschenen. Het vakblad Theatermaker heeft een nieuwe hoofdredacteur (Simon van den Berg) en een ander uiterlijk gekregen. 'Zoekend en tastend struikelen we de toekomst in. Theatermaker wil van dat zoeken en tasten verslag doen en zelf ook een zaklamp de duisternis in schijnen, op zoek naar een houvast voor volgende stappen.' Aldus hoofdredacteur Simon van den Berg in zijn openingsstuk.

De angst dat zijn blad een soort eerstehulpgids (inclusief zaklamp) voor dolende theatermakers wordt, blijkt ongegrond. Theatermaker heeft nieuwe columnisten, nieuwe rubrieken (waarvan Déjà Vu met stukjes over vroeger de leukste is), een heldere opmaak zonder frutsels en een prettige afwisseling van kleinere stukken en lijvige artikelen. Het blijft een vakblad voor makers en ingewijde bezoekers, maar minder plichtmatig op beleid en aanverwante saaie zaken gericht.

Gelukkig heeft men afgezien van de ellenlange terugblikken op het afgelopen seizoen, die voorgaande jaren het septembernummer vaak domineerden. Men koos één groot, overkoepelend thema: generaties. Zoals bekend treedt bij veel theatergezelschappen een nieuwe, jongere leiding aan. Eric de Vroedt in plaats van Theu Boermans, Bianca van der Schoot in plaats van Alize Zandwijk, Julie van den Berghe in plaats van Ola Mafaalani. Enzovoort.

Die nieuwe generatie wordt onder de kop De Nieuwe Titaantjes van de BIS voorgesteld in een altijd wat statisch rondetafelgesprek. Die Titaantjes blijken al behoorlijk sectorgericht. 'Ik denk dat ik pas echt eigenwijs, autonoom en arrogant durf te zijn als ik zelf aan het hoofd van zo'n structuur sta', aldus Eric de Vroedt (Den Haag), die overigens het goede voornemen heeft Het Nationale Toneel vooral te laten functioneren in de eigen stad. Thibaud Delpeut (Utrecht): 'Bedrijfscultuur is alles; de visie van een gezelschapsleider moet tot in de haarvaten van een organisatie doordringen.' Lekker autonoom is Bianca van der Schoot (Rotterdam): 'Ik ambieer niet per se macht, wel leiderschap. Misschien is dat een verschil met de vorige generatie, die vond macht interessanter.'

Opvallend in de nieuwe Theatermaker: persoonlijke statements. Van onder anderen regisseur Mirjam Koen (wier groep OT al enkele jaren geen subsidie meer krijgt) en actrice Lineke Rijxman. Koen: 'Het enige wat ik de aankomende generatie theatermakers kan meegeven is: geef niet op (...). Durf het woord kunst te omarmen zonder je daarvoor te schamen of het te moeten verantwoorden.' Ook zijn er interviews met gerenommeerde kunstenaars als Hans van Manen (dans) en Liesbeth Coltof (jeugdtheater).

Theatermaker heeft gelukkig een oude traditie in ere hersteld: de lijstjes met het beste en slechtste van het vorige seizoen volgens critici. De ergernissen lopen uiteen van de claustrofobische foyer in de Kleine Komedie tot Juliette Binoche als Antigone en La Fura dels Baus op het Holland Festival. En waar worden de meeste critici blij van? Jawel hoor: van een nieuwe generatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden