Theaterinstituut zoekt publiek

In de hypermoderne nieuwe mediatheek is de Nederlandse theatergeschiedenis geheel ontsloten...

Amsterdam ‘Altijd kaviaar en nooit meer arepels met sju, o moeder, ik wil bij de revue!’ Die tekst, ooit gezongen door Wim Sonneveld, staat op de muur van de Mediatheek in het nieuwe Theater Instituut Nederland (TIN). Met daaronder een dialoog uit De Meiden van Jean Genet, en om de hoek een hartverscheurende monoloog uit Medea. In het nieuwe TIN is het theater alom aanwezig, van de vloer via de muren naar het plafond.

Want aan dat plafond hangen allerlei monumentale schilderingen van decorstukken en toneelbeelden. Dat alles is bedacht en uitgevoerd door de vormgevers Uri Rapaport en Jos Groenier. Zij hebben zich op verzoek van TIN-directeur Henk Scholten de afgelopen maanden gestort op de inrichting van de Mediatheek, gevestigd in het oude pand van ABN Amro aan de Sarphatistraat in Amsterdam.

Maandag vond de officiële opening van het TIN plaats, helaas niet zoals aangekondigd door minister Plasterk. Tot hilariteit van de aanwezigen bleek de minister verhinderd ‘wegens het staatsbezoek van de minister-president van Chili’. Hij werd vervangen door Judith van Kranendonk die op zijn ministerie directeur is van de afdeling Kunst & Media. Zij deed dat met gepast enthousiasme, maar ook met erg veel vakjargon over ‘schaalvergroting in ondersteunende sectoren, brancheorganisaties en kunstvakopleidingen’.

Scholten stond intussen te glimmen van trots over zijn nieuwe onderkomen, waarin vanaf nu de geschiedenis van het Nederlandse theater is ondergebracht in een hypermoderne en fraai vormgegeven mediatheek. Daarin bevinden zich de theaterbibliotheek, en ook alle audio- en video-opnamen die in het bezit van het TIN zijn. Samen met het archief is dat alles inmiddels geheel ontsloten.

Scholten onderstreepte in zijn openingstoespraak dat het TIN niet alleen over de geschiedenis van het theater gaat, maar ook over het heden en de toekomst. Scholten: ‘Door reizende tentoonstellingen, debatten en kennisoverdracht moet het TIN in de toekomst meer dan ooit op zoek naar het publiek.’ Vanuit de nieuwe behuizing aan de Sarphatistraat zal dat volgens de directeur beter lukken dan in de vorige behuizing, de monumentale panden aan de Herengracht, ‘waar het TIN meer in zichzelf gekeerd was’.

Bij de opening waren vooral veel kunstmanagers en kunstbobo’s aanwezig. Echte artistiekelingen liepen er nauwelijks rond, behalve dan het dansechtpaar Han Ebbelaar en Alexandra Radius en Johan Doesburg, artistiek leider van het Nationale Toneel. Wat opviel, was dat veel kunstmannen sterk gebruinde hoofden hadden, hetgeen kan duiden op mooi weer dan wel een fin-de-saison-gevoel. De dames waren voornamelijk geblondeerd of grijs, en dronken vooral witte wijn.

Het TIN zal zich de komende tijd manifesteren met een theaterfestival in New York (in september), het project ‘Theater op Televisie’ waarin zes toneelstukken intergraal op de publieke omroep worden uitgezonden (vanaf september) en tentoonstellingen over danslegende Sonia Gaskell, Veertig Jaar Na Aktie Tomaat, en de geschiedenis van het locatietheater. Voor de afwezige minister had Scholten toch nog een cadeautje geregeld: een foto van de legendarische acteur Louis Bouwmeester als Shylock in Shakespeares De Koopman van Venetië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden