Theaterfestival kiest voor uitbundige verontrusting

Amsterdam De jury van het Theaterfestival heeft tien voorstellingen geselecteerd als de meest belangwekkende van het afgelopen seizoen. De gekozen producties, die allemaal een maatschappelijk engagement hebben, zullen te zien zijn op het festival TF, dat in begin september plaatsheeft in Amsterdam....

De jury, die jaarlijks van samenstelling wisselt, stond onder leiding van theatermaakster Adelheid Roosen.

De geselecteerde voorstellingen zijn:Hannah en Martin door Mugmetdegoudentand; Dit is mijn vader – het beloofde feest deel III door Huis van Bourgondië/Ilay den Boer; Over dieren van Elfriede Jelinek door Nationale Toneel;Underground naar Elfriede Jelinek door NTGent en Theater Antigone; A l’attente du Livre d’Or door Campo/KVS; Elf Minuten naar Paolo Coelho door Noord Nederlands Toneel; Van de brug af gezien van Arthur Miller door Toneelgroep Oostpool; Branden van Wajdi Mouawad door Ro Theater; Woeste Hoogten naar Emily Bronte door Theater Artemis;Wandelen op de Champs-Elysées met een schildpad om de wereld beter te kunnen bekijken, maar het is moeilijk thee drinken op een ijsschots als iedereen dronken is door FC Bergman.

‘Nee, die laatste voorstelling is niet gekozen vanwege de opmerkelijke titel, maar omdat het een heel inspirerende, woordloze productie is van een superjonge Vlaamse groep. Daarin zag de jury hoe de jonge generatie het oude Europa bestormt en hun anarchistische poëzie een nieuwe wereld creëert’, aldus juryvoorzitter Adelheid Roosen.

In de tien gekozen voorstellingen worden persoonlijke verhalen afgezet tegen grote wereldproblemen zoals oorlog, kredietcrisis en vrouwenonderdrukking. Roosen: ‘Als jury zijn we vrij en open aan het seizoen begonnen, waarbij we wel de wens hebben uitgesproken dat onze selectie een bepaalde signatuur moest hebben. Gaandeweg ontdekten wij de verontrusting die bij veel theatermakers zit, en de uitbundigheid om daar in het theater vorm aan te geven. Dat werd uiteindelijk onze signatuur.’

Een speciale wijkjury van twaalf vrouwen met verschillende culturele achtergronden, die het afgelopen seizoen 25 voorstellingen zag, koos Branden van het Ro Theater als favoriet.

Roosen onderstreept dat de tien voorstellingen een subjectieve keuze zijn en niet als de beste van het seizoen kunnen worden bestempeld. ‘Dat begrip “beste” bestaat eigenlijk niet, zeker niet in het theater dat voortdurend verandert.’

De selectie toont een voorliefde voor persoonlijke en individuele verhalen, en niet voor keihard politiek of satirisch theater, voor zover dat dit seizoen al is gemaakt. Roosen: ‘Onze selectie is geen politiek theater in de enge zin. Wat wij hebben gemerkt, is dat theater het eigen vakmanschap inzet om de verhalen van gewone mensen te vertellen, en daarmee de politiek overstijgt. In die politiek zelf zit nauwelijks nog beweging, die is de laatste tijd behoorlijk benauwend geworden.’

Het Theaterfestival wordt op 2 september in de Stadsschouwburg Amsterdam geopend met de openingsrede De Staat van het Theater, dit jaar uitgesproken door actrice en toneelschrijfster Joan Nederlof van mugmetdegoudentand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden