Theaterdocumentaire over Rishi is brandend actueel

De theaterdocumentaire over een donkere jongen die in Den Haag door de politie werd doodgeschoten, is brandend actueel. De klinische benadering werkt. De fantastische spelers maken Rishi tot een heftig drama, zonder een zweem van sensatie.

Beeld Joris Jan Bos

Hij was op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Maar had hij ook de verkeerde huidskleur? De vrienden van Rishi Chandrikasing denken nog altijd van wel. Hun maat is 'afgeknald'. De politieagent die de 17-jarige Rishi in 2012 op een perron op station Hollands Spoor in Den Haag doodschoot, houdt vol van niet. Hij schoot na een melding over een vuurwapengevaarlijke verdachte. Hij handelde volgens protocol, zegt hij. Alleen bleek later: er was nooit een wapen.

De Haagse theatergroep Firma Mes en schrijver Kees Roorda maken over dit multiculturele drama nu de geweldige en brandend actuele theaterdocumentaire Rishi. Roorda sprak met betrokkenen en bestudeerde het politiedossier. De acteurs (Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers en Lindertje Mans), gezeten aan een soort verhoortafel met daarop een plattegrond van Hollands Spoor, spelen om de beurt iedereen die iets te melden had in deze zaak.

Pratende hoofden zijn het. Tekst en regie laten alle theatrale franje achterwege. Ook geen dialogen of fysiek spel dit keer. Zo objectief als mogelijk worden de tegenstrijdige verklaringen getoond. De doorgesnoven toerist die aanvankelijk de melding deed, NS-personeel, deskundigen, de moeder van Rishi, de agenten, allemaal doen ze, op hun eigen manier, vanuit hun eigen sociale bubbel, verslag van het fatale moment. Rishi is naast een reconstructie óók een verslag van de botsende diversiteit van een stad.

De klinische benadering van de zaak - nota bene op locatie in een fantasieloos, betonnen zaaltje - werkt. De opbouw van de tekst, het tragische bronmateriaal en de fantastische spelers maken Rishi tot een heftig en onontkoombaar drama, waarin sensationalisme geen ruimte krijgt. Bovendien blijkt hoe nauwgezet het onderzoek is uitgevoerd. En dat er, hoe pijnlijk ook, meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan.

Rishi
Theater
Van Kees Roorda, door Firma Mes. Regie Thomas Schoots. Studio 13, Amsterdam, 29/4. Tournee t/m 2/6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.