FilmrecensieThe Wild Goose Lake

The Wild Goose Lake is een gestileerde reis langs de rafelranden van China ★★★★☆

Hu Ge als brommerdief in The Wild Goose Lake.

The Wild Goose Lake opent met het silhouet van een in knalrood geklede vrouw onder een doorschijnende paraplu. Onder een gelig verlicht viaduct vraagt ze een vuurtje aan een man met een snee in zijn wang. De man is op de vlucht voor de politie, de vrouw brengt hem een boodschap van zijn echtgenoot. Dan zwijgen ze in de regen.

In de schitterend gefilmde openingsscène van zijn vierde speelfilm kiest de Chinese filmmaker Diao Yi’nan met overtuiging voor vintage film noir. Ook de daaropvolgende flashback ademt klassieke misdaadfilm. De man, Zhou Zenong, lid van een bende scooterdieven, heeft tijdens een curieuze hinderlaag per ongeluk een agent gedood. Sindsdien loopt hij rond met een prijs op zijn hoofd. De vrouw heet Liu Aiai en is een ‘baadster’, een eufemisme voor een prostituee die zich ophoudt in het smoezelig badplaatsje waar een groot deel van de film zich afspeelt. Zhou hoopt dat zijn vrouw de premie krijgt, mocht hem iets overkomen, maar baadster Liu heeft ook wel oren naar het geld.

Diao Yi’nan begon zijn carrière als chroniqueur van de snelle veranderingen in modern China, in de traditie van zijn bekendere landgenoot Jia Zhang-ke. Met Black Coal, Thin Ice, in 2014 op het filmfestival van Berlijn bekroond met de Gouden Beer, voert hij een moordmysterie op tegen de achtergrond van een mijnwerkersstadje waar de bewoners met moeite overleven. Hoewel die film verre van perfect was, creëerde hij wel een interessante mengvorm van Chinees neorealisme en film noir.

The Wild Goose Lake zet wat dat betreft de puntjes op de i. Het misdaadverhaal staat als een huis. Genreclichés worden bij voorkeur een tikje gekanteld. Opvallend zijn de geweldsscènes, die hooguit enkele seconden duren, maar wel verfrissend in beeld worden gebracht.

Levendiger dan voorheen daalt Yi’nan af in de onderbuik van zijn land. The Wild Goose Lake is een gestileerde reis langs goklokalen en leegstaande gebouwen, langs een lawaaierige textielfabriek en een illegale rommelmarkt in een modderige buitenwijk. Het Argentijnse voetbalshirt waarin Zhou zijn ondergang tegemoet gaat, met achterop de uitgewassen naam van voormalig superspits Gabriel Batistuta, vertelt zonder woorden misschien nog wel het mooiste verhaal van de film.

The Wild Goose Lake zoekt en vindt nieuwe beelden in een bekende wereld, waar mensen zichzelf tijdens hun dromen van een betere toekomst zijn voorbijgerend.

The Wild Goose Lake

Misdaad