The Wave maakt effectief gebruik van de onverwoestbare wetten van de rampenfilm

De eerste Scandinavische rampenfilm volgt op ambitieuze wijze de regels van grote Hollywoodfilms. De details geven The Wave net iets meer zeggingskracht.

In 1934 stortte aan de westkust van Noorwegen een deel van een bergwand in een fjord. De tsunami die daaruit voortkwam, kostte het leven aan tientallen omwonenden. Het was niet de eerste en zeker niet de laatste natuurramp die werd veroorzaakt door de instabiele bergketen aan de kuststrook. De Noren verwachten in de toekomst nog grotere drama's; zo wordt de berg bij de ingang van de Geirangerfjord al jaren angstvallig in de gaten gehouden. Elk moment kan daar een aardverschuiving plaatsvinden.

Het is een scenario dat er, volgens de Noorse regisseur Roar Uthaug, om smeekte verfilmd te worden. Niet zonder trots werd The Wave gepresenteerd als 'de eerste Scandinavische rampenfilm'. Het mag dan een lokaal verhaal zijn, de film volgt op ambitieuze wijze de regels van grote Hollywoodfilms waarin de halve bewoonde wereld wordt bedreigd door natuurgeweld.

Held van The Wave is de geoloog Kristian (Kristoffer Joner), die als eerste doorheeft dat er iets mis is met de recente metingen in het gebergte rond het toeristische dorp Geiranger. Kristian moet niet alleen zijn collega's zien wakker te schudden, maar ook zijn vrouw en twee kinderen in veiligheid brengen.

Het is knap wat Uthaug met een relatief bescheiden budget voor elkaar krijgt. The Wave, de Noorse inzending voor de Oscars, maakt effectief gebruik van de onverwoestbare, comfortabele wetten van de rampenfilm. Daarbij is de film realistischer dan het doorsneeHollywoodspektakel. Een tsunami in Geiranger is niet alleen een reëel gevaar, de film laat ook zien dat niet iedereen zich een held zal tonen wanneer het zover is. Paniek kan rare dingen doen met mensen, en levensbelangrijke beslissingen neemt vrijwel niemand in een fractie van een seconde - een tijd wezenloos voor je uitstaren hoort erbij.

The Wave. Rampenfilm.
Regie. Roar Uthaug. Met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp, Thomas Bo Larsen.
105 min., in 8 zalen.

Het zijn details, maar ze geven The Wave - verder ook rijk aan minder overtuigende clichés - net iets meer zeggingskracht. De vraag wat je zelf zou doen als een 80 meter hoge golf op je afrolt, dringt zich zonder genade aan je op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden