The Voice of Holland meteen goed bekeken
Talentenjachten op televisie blijven onverminderd scoren. De start van The Voice of Holland op RTL4 interesseerde vrijdagavond 1.671.000 kijkers.
Tegelijkertijd keken 901.000 liefhebbers naar Popstars op SBS6. Dit blijkt uit de zaterdag gepubliceerde cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).
The Voice of Holland is een nieuwe talentenshow die is ontwikkeld door het productiebedrijf Talpa van John de Mol. Die keek zaterdagochtend reikhalzend uit naar de eerste kijkcijfers. Vooraf had hij gehoopt op 1,2 miljoen kijkers. ‘Dan ben ik tevreden. Vanaf 1,4 of 1,5 miljoen kijkers vrees ik dat ik zondag een kater heb’, voorspelde De Mol afgelopen week.
The Voice of Holland is een muziekshow waarin Nick & Simon, Jeroen van der Boom, VanVelzen en Angela Groothuizen zoeken naar de nieuwe generatie artiesten. Tenenkrommende audities krijgen de kijkers niet meer te zien, waarmee het programma zich onderscheidt van Idols en X-Factor. Van de zevenduizend inschrijvingen, mochten alleen de 150 beste zangers en zangeressen optreden. De coaches zitten aanvankelijk met hun rug naar het podium, zodat ze uitsluitend de stemmen van de kandidaten kunnen beoordelen. De Mol hoopt met deze variant een succesvolle formule in handen te hebben die Talpa ook aan buitenlandse tv-zenders kan verkopen.
De trend van talentenjachten is dus nog niet voorbij. Terwijl op RTL4 de finale nadert van de zaterdagavondshow My Name Is, heeft NET5 alweer een nieuwe show aangekondigd waarin nieuw danstalent wordt gezocht. De Nederlandse versie van Got to Dance zal in 2011 te zien zijn. Op 6 oktober begint NET5 eerst met de Britse afleveringen van de dansshow.