Recensie The Tragedy of Slaughtervaart

The Tragedy of Slaughtervaart zit pal op de actualiteit, maar gaat ook breder over de problemen in de zorg (vier sterren)

Manja Topper speelt Aysel als een eerzuchtige troela met weinig oog voor de (zieke) medemens. 

Jorn Heijdenrijk en Manja Topper in The Tragedy of Slaughtervaart Beeld © Sanne Peper

Jan Schram (geschat vermogen: 31 miljoen) wilde buiten beeld blijven. Hij werd geboren in Beverwijk en pompte als succesvol projectontwikkelaar geld in zieltogende projecten in die omgeving, alwaar hij rondreed in een oude auto. Geen glamour. Hoe hij eruitzag (hij stierf in 2012 aan een longziekte) wisten maar weinigen.

In The Tragedy of Slaughtervaart , de nieuwe voorstelling van Dood Paard, krijgt hij gestalte als Schram, gespeeld door Jorn Heijdenrijk. Schram is hier een prachtige tragikomische figuur, die het moet opnemen tegen de grillige, flamboyante Aysel (naar de omstreden Turkse ondernemer Aysel Erbudak). Dat was ook een project van Jan: hij nam, samen met Erbudak, het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis over. Dat liep niet goed af. Rob de Graaf schreef voor Dood Paard de tekst, geen documentair verhaal, maar wel gebaseerd op de gebeurtenissen tussen 2006 en 2012. Een schrijnende prelude op de faillietverklaring van het ziekenhuis deze maand.

Zo zit Dood Paard pal op de Amsterdamse actualiteit, maar de voorstelling gaat tegelijkertijd veel breder over de problemen in de zorg, over ambitie, over de wens gezien te worden en over angst: ‘Fair is foul and foul is fair’, zo halen ze Shakespeare aan.

Manja Topper speelt de extravagante Aysel als een eerzuchtige troela met weinig oog voor de medemens (laat staan de zieke), die af en toe als een kip zonder kop door het leven raast. IJzel, zo spreekt Schram haar naam uit. Haar tegenpool is verpleegster Dwien, de rust en de warmte zelve, roerend neergezet door Ellen Goemans, als verpersoonlijking van het ideaal waarvoor haar instelling ooit stond.

Tussen een paar oude ziekenhuisbedden, wat glittergordijnen en een aantal fraaie paardensculpturen voltrekt zich de slachtpartij: een zorgtragedie die alleen maar slachtoffers kent.

The Tragedy of Slaughtervaart door Dood Paard. Tekst: Rob de Graaf. Objecten: Carmen Schabracq. Broedplaats LELY, Schipluidenlaan 12, Amsterdam (station Lelylaan), 9/11. Daar t/m 24/11. Kaarten: frascatitheater.nl, meervaart.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.