Update

'The Sun kaapte medisch dossier zoon Gordon Brown'

Journalisten van News International, de uitgever waar ook de Britse krant News of the World deel van uit maakte, hebben verschillende keren geprobeerd toegang te krijgen tot de voicemail van de toenmalige Britse premier Gordon Brown. Ook is geprobeerd zijn bankrekening en medische documenten van zijn familie in te zien.

Voormalig premier Gordon Brown. Beeld REUTERS

Zo zou de tabloid The Sun details hebben gepubliceerd, afkomstig uit illegaal verkregen medische dossiers van de zieke zoon van Brown, meldt The Guardian vandaag. The Sunday Times zou inzage hebben gehad in belasting- en bankgegevens van Brown toen hij nog minister van Financiën was.

Scotland Yard zou volgens The Guardian verschillende referenties aan Brown en zijn vrouw in het onderzoek tegengekomen zijn in papierwerk van Glenn Mulcaire, de privédetective die betrokken was bij een groot afluisterschandaal door journalisten van News of the World. Er zouden politiecomputers zijn gehackt door journalisten, al is niet zeker of dat gedaan werd door journalisten die werkten voor een van de titels van News International. Belastingpapieren van Brown zijn gestolen door een computer te hacken, in totaal was de premier van Groot-Brittannië tien jaar lang het doelwit van hackers en afluisterpraktijken. Volgens The Guardian was niet alles bij wet verboden, wel werd in vrijwel alle gevallen inbreuk gemaakt op de privacy van Brown en zijn familie.

Labour
Brown is de zoveelste Labourpoliticus die doelwit was van afluisterpraktijken door journalisten van News International, een bedrijf van de Australische mediamagnaat Rupert Murdoch. Eerder werd bekend dat onder anderen Tony Blair, de voormalig vicepremier John Prescott en toenmalig minister van Financiën Peter Mandelson illegaal in de gaten werden gehouden.

De afgelopen weken werd steeds meer bekend over hoe ver News of the World ging in het afluisteren en in de gaten houden van politici en bekende Britten. De krant werd na aanhoudende negatieve aandacht uiteindelijk opgeheven, afgelopen zondag verscheen de voorlopig laatste editie.

Telefoonnummers

Intussen werd via de BBC vandaag bekend hoe een journalist van News of the World een document met daarin nummers van de engelse koninklijke familie heeft proberen te kopen. Het document was gestolen en werd voor 1000 pond aangeboden door een politieagent.

De politie heeft verklaard dat de onthulling deel uitmaakt van een campagne om vermeende illegale betalingen te ondermijnen.

De uitgever van News of the World, News International, zou in 2007 al door middel van e-mails ontdekt hebben dat de politie zich voor informatie liet betalen, maar stapte pas in juni van dit jaar naar de politie.

Geld

In een van de e-mails zou Clive Goodman, de voormalig royalty-verslaggever van News of the World, aan zijn toenmalig hoofdredacteur Andy Coulson geld hebben gevraagd om een lijst te kopen met daarop de vaste nummers van de leden van de koninklijke familie en de vaste en mobiele nummers van de huishoudelijke staf.

Toen het nieuwe management van News International, dat dit jaar aantrad, de e-mails onder ogen kreeg, besloot de uitgever naar Scotland Yard te stappen. Volgens News International heeft James Murdoch, de topman van News International, nooit iets geweten van de omkooppraktijken. Hij zegt zelf ook pas recentelijk te zijn geïnformeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden