The Sun drukt toegangscode betaalmuur in iedere krant af

Mediabedrijf News Corp laat de website van de Britse tabloid The Sun vanaf 1 augustus achter een betaalmuur verdwijnen. Iedereen die de krant koopt krijgt echter toegang tot de betaalwebsite: in iedere krant zal er dagelijks een unieke code gedrukt worden, die als sleutel werkt om de betaalmuur te ontgrendelen.

Beeld REUTERS

De code geeft in de eerste plaats een maand lang toegang tot Sun+, de betalende onlineversie van thesun.co.uk waartoe ook de mobiele apps behoren. Daarna kan de lezer die toegang behouden als hij maandelijks 20 codes verzamelt.

Of alle lezers ijverig codes zullen verzamelen is nog maar de vraag. Als dat het geval is, zal The Sun zijn krantenverkoop zien stijgen, zoniet zijn lezers alsnog aangewezen om een bedrag te betalen om toegang te krijgen tot de website.

Voor deze opmerkelijke innovatie heeft News Corp zijn drukkerijen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland een grondige update moeten geven. Het is niet duidelijk hoe lang codes geldig zullen, maar vermoedelijk zullen ze na een dag vervallen.

News Corp kwam in mei met plannen om de website van The Sun achter een betaalmuur te stoppen. Toegang kost een lezer 2 pond per week. Dagelijks krijgt de website zo'n 1,8 miljoen bezoekers over de vloer. Sinds 2010 zijn ook de websites van de Britse News-Corp-kranten The Times en The Sunday Times al betalend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.