de gids serierecensie

The Sinner 2: donkere verhalen voor donkere dagen (vier sterren)

Het begint met een roadtrip; op het eerste gezicht zijn een volwassen stel en een kind op weg naar de Niagara Falls, op de grens van de VS en Canada. Er is spanning tussen de volwassenen en ook het jongetje (een verbluffend sterke rol van de jonge Elisha Henig) voelt zich kennelijk niet op zijn gemak. Na autopech belandt het drietal in een motel. De jongen zet thee, de volwassenen vallen na het drinken stuiptrekkend en schuimbekkend ter aarde: ze zijn vergiftigd; de jongen wordt opgepakt.

Still uit The Sinner. Beeld RV

The Sinner, seizoen 2

Thriller/drama

Met Carrie Coon, Bill Pullman, Natalie Paul, Elisha Henig.

Te zien op Netflix.

Zo begint het tweede seizoen van The Sinner, dat net als het eerste seizoen opent met een moord en dan niet toewerkt naar het ontmaskeren van een dader, maar van een motief: de whydunit. Terugkerend element is rechercheur Harry Ambrose (heel fijne rol van Bill Pullman), een man die veel schade heeft opgelopen in zijn leven en zijn speurdersinstinct combineert met een groot gevoel voor solidariteit met andere brekebeentjes.

In het eerste seizoen construeerde hij het motief van een vrouw (Jessica Biel) die we in de openingsscène een man zagen neersteken op het strand en in het tweede seizoen duikt hij in het leven van de jonge dader. Aan het slot van de intrigerende openingsaflevering duikt er een vrouw bij het politiebureau op die verklaart de echte moeder van de jonge gifmenger te zijn.

Deze Vera wordt gespeeld door Carrie Coon, ster van Fargo 3 en The leftovers, twee series die in 2017 de Volkskrant serie top 10 haalden, iets wat onze enthousiaste recensenten grotendeels op het conto van Coon schreven. Wat in het tweede seizoen het beste werkt zijn de scènes tussen rechercheur Ambrose en Vera, de sterke vrouw van een sektarische gemeenschap waar een combinatie van natuuraanbidding en psychotherapie wordt aangehangen. Coon is geweldig als een soort leeuwin die voor haar kind vecht, terwijl ze in al haar stelligheid ook duidelijk heel veel te verbergen heeft.

En Pullman, die voor deze zaak terugkeert naar het stadje waar hij opgroeide, ziet hoe deze zaak ook steeds meer oud zeer bovenhaalt, al is het maar omdat hij het trauma van de jonge dader steeds meer vergelijkt met een persoonlijk trauma dat in effectieve flashbacks langzaam wordt ontvouwd. The Sinner, seizoen 2, doet nog het meest denken aan Sharp Objects (HBO). Donkere verhalen, voor donkere dagen. Maar goed: met Carrie Coon.