nieuws The Shed

The Shed: het nieuwste culturele hoogtepunt van New York

Het kunstcentrum haalde een startbedrag van 471 miljoen euro aan donaties binnen.

‘New York heeft ontzettend veel culturele instellingen. Dus als je daar iets aan toevoegt, moet je met iets komen wat er nog niet is.’ Vandaar The Shed, zegt Alex Poots, de nieuwe directeur. ‘The Shed is een kunstinstituut voor kunst die nog niet bestaat.’

The Shed in New York. Het centrum voor uitvoerende kunsten opent vrijdag voor het publiek. (AP Photo/Mark Lennihan) Beeld AP

‘De schuur’ is het culturele middelpunt van Hudson Yards, het kort geleden opgeleverde plukje wolkenkrabbers voor de superrijken van de wereld, aan het begin van de High Line in New York. Vrijdag wordt het gebouw geopend met de wereldpremière van Soundtrack of America, een concertreeks van vijf avonden, bedacht en geregisseerd door de Engelse filmmaker Steve McQueen, waarin de invloed van zwarte muziek op de moderne cultuur wordt gevierd met optredens van jonge muzikanten.

The Shed wist tot nu toe 471 miljoen euro aan donaties binnen te halen, zelfs voor New York een buitengewoon startbedrag. Dat is voor een deel in het gebouw en de eerste organisatie gaan zitten, maar er zijn nog miljoenen voor de programmering – louter nieuw werk, is de bedoeling. The Shed geeft opdrachten aan kunstenaars. Daarbij richt het zich op alle disciplines – van hiphop tot klassieke muziek, schilderkunst en beeldhouwkunst tot literatuur, film en theater en dans – en probeert het verschillende van die disciplines samen te brengen in één werk. Ook wil het opkomend talent mixen met gevestigde namen. De openingsvoorstelling Soundtrack of America is daar een voorbeeld van.

Ook de huisvesting is een noviteit. Het pand, ontworpen door het Amerikaanse architectenbureau Diller Scofidio + Renfro, wordt omhuld door een tweede buitengevel die, rijdend over rails, op acht enorme wielen als een telescoop kan uitschuiven om het voorliggende plein te overdekken. De zo ontstane nieuwe ruimte, het McCourt (een woordgrapje met de naam van een gulle gever van 40 miljoen euro), is bestemd voor grootschalige optredens, zoals de openingsconcerten of, later in het jaar, een futuristische kungfumusical.

‘Dit is een plek voor vernieuwing, voor nieuwsgierigheid, voor het nemen van risico’s’, zegt Poots woensdag tijdens een voorbezichtiging. De komende tijd staat onder meer een opera, geschreven door een dichter (met Ben Wishaw en Renée Fleming), nog een concert geregisseerd door een filmmaker (met Björk, door Lucrecia Martel) en een film gebaseerd op schilderijen van Gerhard Richter, met muziek van Steve Reich en Arvo Pärt, op het programma.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden