Recensie The rain

The rain getuigt nog steeds van Deens vakmanschap, maar de vernieuwingsdrift blijft achter

Serie (drama) - The rain (***)


Op zoek naar nieuw bingemateriaal? De Volkskrant kijkt voor u (nieuwe) series en bespreekt er iedere week een. Deze week: The rain.

This image released by Netflix shows a scene from the Netflix series, "The Rain," which follows a Danish sister and her younger brother who are ushered into a bunker by their father and mother as they prepared for a coming storm that brought deadly rains. (Per Arnesen/Netflix via AP) Beeld AP

The rain

Post-apocalyptisch drama, Met Alba August, Lucas Lynggaard Tonnesen, Mikkel Folsgaard. Te zien op Netflix.

De Denen hebben het met hun kleine film- en televisieindustrie zo ongeveer uitgevonden: het maken van kwaliteitsdrama dat een wereldpubliek trekt, ook al gaat het over de fijne nuances van de Deense parlementaire democratie (Borgen) of over de moeizame samenwerking tussen de Deense en Zweedse justitie (The bridge). Gesproken in een taal die slechts door zes miljoen mensen wordt gedeeld.

De eerste Deense Netflix-serie is er dus een om met extra aandacht te volgen. De makers meldden in een interview in de Volkskrant al, dat hun scenario iets te niche voor de Deense televisie was, maar bij Netflix alle algoritmen aantikte. De apocalyps dus, beleefd door een stel tieners, met een vleugje post-kapitalistisch radicalisme. Ziet er prima uit en het acteren is van de bekende Deense degelijkheid (zonder opvallende uitschieters), maar het eerste seizoen is toch ook wat te veel Carry Slee meets The Walking Dead.

De dreiging komt in dit geval van de regen, die van de ene op de andere dag giftig blijkt te zijn. Mensen die natregenen sterven een vreselijke dood. We volgen de kinderen Simone en Rasmus, die door hun vader, vlak voor de bui, in een bunker worden ondergebracht. Zonder ouders groeien ze op, tot ze zes jaar later de bunker uitkomen, terwijl Denemarken ondertussen in zo’n typische apocalyptische set is veranderd, met verlaten auto’s op de snelweg, geplunderde supermarkten, enfin, u kent het wel.

De twee sluiten zich aan bij een groepje overlevenden, die ieder hun eigen trauma’s meeslepen. Grootste probleem is voedselgebrek. Tegelijk is een oog voortdurend op de hemel gericht, waarbij de regenwolk de rol van zombieleger heeft ingenomen. De regenbui als dreigend gevaar werkt niet helemaal in de serie, omdat je met een afdakje al zo ongeveer klaar bent.

Als in elke apocalyptische film en serie staat de vraag centraal of de mens in wetteloze staat nog rechtvaardige keuzes kan maken. De queeste van de kids gaat ondertussen richting Apollon, het bedrijf dat de bunkers bouwde en meer van het dodelijk virus moet weten. Apollon lijkt weer verwant aan het laboratorium uit Stranger Things, en elk ander mysterieus bedrijf in een dystopie, waar men zit te broeden op werelddominantie, liefst kwaadschiks.

The rain getuigt nog steeds van Deens vakmanschap, maar de vernieuwingsdrift blijft achter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.