Review

The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son intiem rechtbankdrama

Intiem, bloedserieus en aangrijpend rechtbankdrama dat je meevoert langs de diverse kanten van de Bosnische burgeroorlog. Regisseur-scenarist Iglika Triffonova geeft haar eigen draai aan een waargebeurd verhaal.

Still uit The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son.

Het is een gruwelijk verhaal dat Getuige 109 vertelt. Als kind door zijn ouders in de steek gelaten, als jonge jongen al bij het leger. Begin jaren negentig, tijdens de Bosnische burgeroorlog, moeten hij en zijn medesoldaten in een dorp de mannen van de vrouwen scheiden, waarna de vrouwen in een wit huis worden verkracht. En dat allemaal onder het gezag van de man die tien jaar later, in de Haagse gerechtszaal van het Joegoslaviëtribunaal, tegenover Getuige 109 zit: generaal Milorad Krstic, door het tribunaal verdacht van oorlogsmisdaden.

De in hechtenis zittende jongen, die zichzelf Deyan noemt, klinkt geloofwaardig - zo geloofwaardig dat de vrouwelijke tolk tijdens het vertalen van zijn woorden in huilen uitbarst. Maar spreekt Deyan de waarheid? En zo niet, wat zit daar dan achter? 'Ik heb geen idee wie die vent is', zegt Krstic, een vadsige man die in de rechtszaal rustig zijn haar zit te kammen. En zijn advocaat, de ambitieuze Zweedse jurist Michael Finn, wil hem best geloven.

Het verhoor van Getuige 109 vormt de kernscène van The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son, een grimmige en bij vlagen aangrijpende rechtbankfilm waarmee de Bulgaarse regisseur-scenarist Iglika Triffonova haar eigen draai geeft aan een waargebeurd verhaal. Finn (Samuel Fröler) reist af naar Bosnië om Deyans ouders op te sporen, en keert met de vermeende vader (Izudin Bajrovic) als getuige terug naar Den Haag - in de hoop dat hij op die manier het proces tegen Krstic (Krassimir Dokov) zal doen kantelen. Intussen probeert de aanklager, de Française Catherine Lagrange (Romane Bohringer), het vertrouwen in haar zaak te behouden.

De film wil je meevoeren naar alle kanten van het relaas: van het armoedige Bosnische platteland naar Finns chique Amsterdamse grachtenpand; van de bedompte rechtszaal naar het zonnige plein buiten. Nu eens gaat Triffonova (Investigation) met de altijd somber kijkende Lagrange naar de kerk, dan weer filmt ze in tollende camerabewegingen hoe Deyan (Ovanes Torosyan) radeloos door de luchtplaats van zijn gevangenis rent. Maar uiteindelijk concentreert de film zich voornamelijk op advocaat Finn, die zich met professionele afstand in zijn verdediging vastbijt, maar steeds duidelijker - wellicht te laat - de menselijke kant van het verhaal gaat inzien.

The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son. Drama. Regie Iglika Triffonova.Met Samuel Fröler, Romane Bohringer, Izudin Bajrovic, Ovanes Torosyan, Nermina Lukac, Sanne Vogel.105 min., in 8 zalen.

Gekunstelde indruk

Niet alles is geslaagd aan The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son. De film maakt soms een wat stijve, gekunstelde indruk, zoals in de scènes waar Finn onderweg naar Den Haag in de trein zit te telefoneren: overduidelijk allemaal in dezelfde bankjes van dezelfde (stilte)coupé gedraaid. Ook Sanne Vogels fragmentarische optreden als Finns assistente loopt niet echt lekker.

Daar staat dan weer de fraaie, even onopgesmukte als ferme vertolking van de Zweeds-Montenegrijnse actrice Nermina Lukac tegenover, als de met Finn naar Bosnië afreizende tolk Jasna. Zij en de mooi druilerig spelende Fröler tillen je makkelijk over de rafelranden van dit intieme, bloedserieuze drama, dat meestal precies de juiste toon treft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden