The Paradise Suite dreigt zichzelf te overschreeuwen

De actuele vraagstukken die de regisseur aansnijdt over illegaliteit en prostitutie, dreigen elkaar in de mozaïekvorm te overschreeuwen. Wel is het knap hoe snel regisseur Joost van Ginkel de personages aannemelijk weet te maken. De acteurs in deze Nederlandse inzending voor de Oscars zijn geweldig.

Anjela Nedyalkova als Jenya, die in de film The Paradise Suite in de illegale prostitutie terechtkomt. Beeld null
Anjela Nedyalkova als Jenya, die in de film The Paradise Suite in de illegale prostitutie terechtkomt.

De Bulgaarse Jenya kan haar geluk niet op. Uit alle meisjes die auditie deden, is juist zij uitgekozen om modellenwerk te doen in Amsterdam. Champagne in de auto erheen, proostend met haar twee nieuwe collega's: van de troosteloze flats van Sofia, op weg naar een nieuw leven vol glitter en glamour.

Oost-Europese meisjes, 'modellenwerk', dan gaan er bij de kijker natuurlijk meteen alarmbellen rinkelen. En inderdaad: in The Paradise Suite belandt Jenya meteen in de keiharde wereld van de illegale prostitutie - voor ze het weet, zit ze in Amsterdam achter het raam.

Het verhaal van Jenya is een van de verhaallijnen in de mozaïekfilm van regisseur en scenarist Joost van Ginkel. Verder is daar de illegale rozenplukker Yaya, die in de problemen komt door diefstal, de Zweedse dirigent Stig, die met zijn zoon naar Amsterdam verhuist, de Bosnische arts Seka en de Servische crimineel en kersverse vader Ivica. Zes migranten in Amsterdam, van oudsher een verzamelplaats voor nationaliteiten. Alle lijnen komen hier samen rondom de Paradise Suite, een kamer die natuurlijk niet zo paradijselijk is als de naam doet vermoeden.

Van Ginkel laat zien wat het belang is van familie, met name voor degenen die hun wortels elders hebben. Hij toont een maatschappij waarin de sterken misbruik maken van de zwakkeren, zeker in de schemerzone van de illegaliteit. De gekozen mozaïekvorm onderstreept dat, maar heeft ook nadelen. Het is zeker na rassendrama Crash (2004) een weinig verrassende vorm voor een harde, sociaalkritische film. De relevante, actuele vraagstukken die de regisseur aansnijdt over illegaliteit en prostitutie, dreigen elkaar in deze vorm eerder te overschreeuwen dan te versterken. De zaak Srebrenica, die Van Ginkel ook behandelt, sneeuwt juist onder.

Wel is het knap hoe snel Van Ginkel de personages aannemelijk weet te maken, om vervolgens het net om hen heen steeds strakker te trekken. The Paradise Suite verlegt de aandacht van een boven- naar een onderwereld, van dag naar nacht. Bovendien is deze Nederlandse inzending voor de Oscars geweldig geacteerd, van de hoofdpersonages tot de stoet aan Nederlandse bijrolspelers (onder anderen Victoria Koblenko, Reinout Bussemaker en Dragan Bakema). Er zit geen valse noot tussen: indrukwekkend bij zo'n uitgebreide, internationale cast . Zeker Erik Adelöw maakt indruk als het jongetje Lukas en Isaka Sawadogo zorgt ervoor dat de wel heel keurige Yaya geen moment ongeloofwaardig voelt.

Acteursregie is dan ook een van de krachten van Van Ginkel, die in 2011 met bravoure debuteerde met 170 Hz, een film over een doof stelletje, met gebarentaal in plaats van gesproken woord. Daaruit bleek ook hoe meesterlijk hij kon vertellen zonder dialoog, met slechts een gedurfde geluidstrack. In The Paradise Suite zit een verkrachtingsscène die door ingenieus gebruik van beeld en geluid als een mokerslag binnenkomt. Hoe vaardig de film ook geregisseerd is, dat soort momenten hadden er best vaker in gemogen.

The Paradise Suite. Regie: Joost van Ginkel. Met: Anjela Nedyalkova, Isaka Sawadogo, Erik Adelöw, Boris Isakoviv, Jasna Djuricic, Magnus Krepper. 119 min., in 19 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden