PodcastrecensieThe Other Latif

The Other Latif schetst het beeld van de gekmakende status van Guantánamo-gevangenen ★★★★☆

Het begon met een tweet in de tijdlijn van Latif Nasser, hoofd research van Radiolab, een radioprogramma van WNYC, een zender in New York. Radiolab is vooral bekend als een van de beste podcasts over mens, wetenschap en ethische dilemma's, gepresenteerd in een toonaangevend experimenteel geluidsdecor. Richtte de podcast zich aanvankelijk vooral op wetenschappelijke onderwerpen, de afgelopen jaren waaierde de show uit met prijswinnende afleveringen als ‘60 words’ (over de juridische rechtvaardiging voor de war on terror) en de meerdelige serie over de moderne Amerikaanse geschiedenis gezien vanuit het perspectief van Dolly Partons carrière (Dolly Parton’s America).

Maar die tweet van 17 januari 2017 dus. Afkomstig van een organisatie die zich Reprieve noemt en zich bezighoudt met het lot van de gevangenen in Guantánamo Bay, waar nog altijd veertig terreurverdachten vastzitten die buiten het Amerikaanse juridische systeem worden gehouden. In de tweet (ook gericht aan Barack Obama, toen nog net president) wordt gewezen op het lot van gevangene Abdul Latif Nasser, ‘cleared yet stranded’ (‘vrijgesproken, maar vastgelopen’). Het was de eerste maal dat Latif Nasser iemand met precies dezelfde naam tegenkwam, want ook hij had oorspronkelijk Abdul als voornaam. Deze kleine schok van herkenning leidde tot een zoektocht naar de andere Latif, die drie jaar in beslag nam en leidde tot een zesdelige serie podcasts waarvan de eerste inmiddels online staat (elke dinsdag wordt een aflevering toegevoegd).

In de eerste, al enorm spannende aflevering schetst Latif Nasser zijn eerste pogingen om het verhaal van Nasser (gevangene nummer 244) te achterhalen en probeert hij beeld te krijgen van de juridische status van de gevangenen in Guantánamo. De positie van de gevangen Nasser, blijkt uit de eerste episode, is gekmakend gecompliceerd. Hij werd beschuldigd van een sleutelpositie binnen Al Qaida en hield zelf altijd vol dat hij een hulpverlener op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Hij zat sinds 2002 vast, maar in juli 2016 (veertien jaar later) deed hij samen zijn advocaat zijn verhaal voor een toezichtscommissie van de regering, met leden van zes overheidsinstanties, die alleen bij een unaniem besluit kunnen besluiten iemand zijn vrijheid terug te geven.

Tot verbijstering van de advocaat lukte dat – en vervolgens bleef het stil. En toen kwam Trump en waren de kansen van Latif Nasser verkeken.

The Other Latif

Journalistiek