tv-recensieEmma Curvers

‘The original influencer’ Paris Hilton heeft ‘een monster’ gecreëerd

Paris Hilton vertelt in de nieuwe documentaire This is Paris dat ze al 20 jaar een rol speelt, door een jeugdtrauma. 

Ze lijkt bijna genezen, en toch steekt ’t af en toe op, als de hik: het geknepen stemmetje van Paris Hilton, ergens tussen verveeld en zwoel. ‘Het werd zo gewoon om een rol te spelen, dat het moeilijk is om normaal te doen’, zegt Hilton (39) in de documentaire die maandag op YouTube verscheen, This is Paris (Alexandra Dean).

Het stemmetje, en dat hautaine, onnozele blondje, is niet wie ze ís, zegt ze nu. Ze speelt de rol al twintig jaar en – niet onbelangrijk – ze heeft hem zelf bedacht. De rijkeluisdochter uit het hotelimperium schiep met realityserie The Simple Life (2003) de socialite you loved to hate. Ze was, zo luidde de luie kritiek, de eerste vrouw die beroemd was om het beroemd zijn, een influencer voordat dat bestond. Inmiddels is ze dj en heeft ze negentien productlijnen, allemaal rondom het merk Paris: ‘Ik ben nog nooit twee keer in hetzelfde gefotografeerd.’

Maar Hilton wil het over iets anders hebben. Over wat haar overkwam als puber, toen ze naar de zoveelste instelling werd gebracht. Ze vertelt over de Provo Canyon School, een psychiatrisch centrum in Utah, waar ze pillen kreeg waarvan ze slaperig en afgestompt werd. Als straf werd ze twintig uur in eenzame opsluiting gestopt, naakt en zonder eten. Alles wat wij kennen als Paris Hilton, zegt ze nu, is te herleiden naar het trauma dat ze in die elf maanden opliep. Het zorgde ervoor dat Hilton niemand meer vertrouwde, zeker niet haar conservatieve ouders. En het leidde tot een hang naar gewelddadige relaties – en dus tot die sekstape.

Over de sekstape die ze als 19-jarige opnam en die haar ex vervolgens op de markt bracht, zegt ze nu: ‘Dat de hele wereld toekeek en lachte alsof het entertainment was, was traumatisch.’ In de popcultuur werd Paris' verhaal de blauwdruk voor het pad naar de roem; alles, van de realityshow tot de sekstape en selfie-obsessie, zagen we haar voormalige assistent Kim Kardashian tot in perfectie nadoen.

Dat Hilton juist nu haar verhaal herschrijft als survivor, en een vrouw die op de vlucht is voor échte verbintenis, is in meerdere opzichten interessant. Het doet denken aan The Clinton Affair, waarin we zagen hoe Monica Lewinsky werd gebrandmerkt voor het leven. Zouden we nu nog lachen om piepjonge vrouwen wier seksleven tot schandaal wordt gemaakt?

We zien Hilton hier als iemand die de pers, paparazzi en het internet ging gebruiken, zoals ze ook haar gebruikten. En wat te denken van een oer-influencer, die zich niet meer kan losweken van haar onlinepersona? Paris voelt zich mede verantwoordelijk voor het scheppen van ‘een monster’: ‘Meisjes van 8 kunnen niet eens meer naar zichzelf kijken zonder filter.’

Het andere ‘monster’ is het merk Paris: ‘Ik zit nog steeds met haar opgescheept.’ Ze poseerde maandag met uitgestreken blik op haar Instapagina: ‘Neem ook een foto voor het This is Paris-billboard. Mijn favoriete foto wint mijn nieuwe PinkRush @Parishiltonfragrances en een gesigneerde limited edition vinyl van mijn album.’ Het merk Paris heeft met deze onthulling een update gekregen – kijken wat er gebeurt, zonder filter. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden