The New Yorker Presents: een tv-programma

Het prestigieuze tijdschrift, beroemd om zijn traditie van literaire journalistiek, begint een eigen televisieprogramma.

Beeld X

Voor een tijdschrift waarvan het eerste nummer in 1925 verscheen, voelt The New Yorker behoorlijk van deze tijd. 'In dat jaar', schreef The New Yorker op 16 februari 2016, 'bestond televisie alleen nog in een laboratorium'. Sindsdien is televisie in ons leven gekomen. Al lang niet meer een grijs oog in de hoek van de kamer, maar 'een manier van kijken, een methode om verhalen te vertellen en ideeën te organiseren'. Precies wat ze in het magazine ook doen. Aldus The New Yorker over een historische stap die ze deze maand hebben gezet: de wekelijkse hoogmis van de literaire journalistiek heeft haar eerste televisieshow aangekondigd.

The New Yorker Presents is voorlopig een half uur durende televisieshow die de komende vijf weken, tweemaal per week, te koop wordt aangeboden op Amazon Prime. De samenwerking tussen Amazon, inmiddels een grote re retailer als Walmart, en The New Yorker was een paar jaar geleden nog ondenkbaar. Maar Amazon Prime heeft zich in korte tijd opgewerkt als producent van kwaliteitstelevisie, met de serie Transparent als meest in het oog springende voorbeeld.

The New Yorker presents moet de manier van verhalen vertellen in The New Yorker (van duizenden woorden tellende onderzoeksjournalistiek tot aan korte humoristische schetsen) combineren met de 'beelden en manieren' van televisie, zodat, aldus het hoopvolle tijdschrift, er 'iets nieuws' ontstaat. Verder gaat The New Yorker niet; let op het vermijden van al te grote woorden bij de introductie van deze chique start-up - daar zijn ze niet van. Understatement, tradities en humor voor ingewijden: dat is de taal van The New Yorker.

Conde Nast

De serie, die zijn debuut op het Sundance Festival maakte, is een productie van Conde Nast Entertainment. Dat maakt deel uit van The New Yorker-uitgeverij Conde Nast en Jigsaw, het productiebedrijf waarvoor ook documentairemaker Alex Gibney werkt. Hij maakte documentaires als Going Clear: Scientology and the Prison of Belief (2015) en Enron: the Smartest Guys in the Room (2004). Gibney betrok filmmakers als Steve James en Eugene Jarecki bij het de serie van The New Yorker, namen die de vaste bezoekers van het documentairefestival IDFA bekend zullen voorkomen.

Zijn ervaring als onderzoeksjournalist en filmmaker wordt meteen duidelijk in de eerste aflevering van The New Yorker Presents: Gibney draagt een documentaire van 15 minuten bij aan een programma dat verder bestaat uit korte sketches (acteur Paul Giamatti als auteur Honoré de Balzac, die naar verluidt vijftig koppen koffie per dag dronk), tot leven komende cartoons en mini-reportages.

Het perfecte onderschrift

In een wereld waar magazines en kranten aan de lopende band omvallen, is The New Yorker (91 jaar oud) een witte raaf. Elke week verschijnt het tijdschrift in een oplage van ruim 1 miljoen exemplaren. Op papier wordt het blad voornamelijk gelezen in de stedelijke kustgebieden van de VS. Maar de website bleek in staat om een breder publiek te trekken. Hier begon het experimenteren met bewegend beeld, zoals de schitterende geanimeerde cover van Chris Ware (november 2015) op basis van een verhaal uit de podcast This American Life.

De lat ligt hoog

The Agent, zoals de documentaire heet, is gebaseerd op een geruchtmakend stuk van Lawrence Weiner dat in 2006 al in het blad stond en waarin de jonge FBI-agent Ali Soufan wordt opgevoerd als deskundige die overtuigend betoogt dat 9/11 voorkomen had kunnen worden als de CIA en de FBI cruciale informatie hadden uitgewisseld. Gibney heeft The Agent aangevuld met nieuwe informatie en geïllustreerd met graphics die de duizelingwekkende complexiteit van het onderzoek fraai illustreren.

Niet alle onderwerpen in The New Yorker Presents zijn terug te voeren op het blad. Een korte reportage van Eugene Jarecki over Cuba staat geheel op zichzelf.

David Remnick, de langzamerhand legendarische hoofdredacteur van The New Yorker, heeft de lat zo hoog mogelijk gelegd, vertelt hij The New York Times. 'Ik wil niet snobistisch overkomen, maar ik vind dat iets waar we onze naam aan lenen, zo goed als het blad moet zijn.' Niet alles is even geslaagd in de eerste afleveringen van The New Yorker Presents schrijft de krant, maar 'het slaggemiddelde is hoog'.

De beroemde Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert deed vrijwel wekelijks mee aan de onderschriftwedstrijd van The New Yorker, waarin lezers wordt gevraagd de perfecte tekst bij een cartoon te schrijven. Pas bij zijn 107de inzending won hij. Er zijn mensen die deelnemen aan de wekelijkse wedstrijd met een unieke oplossing: ze proberen een onderschrift te bedenken dat onder élke New Yorker cartoon kan staan, de zogenaamde 'universal caption'. De New Yorkse ontwerper Frank Chimero heeft de beste papieren met 'Hi, I'd like to add you to my professional network on LinkedIn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.