Drama

The Man from London

De zwart-witfotografie is verbluffend als altijd

Voorafgaand aan The Turin Horse, te zien vanaf 20 oktober, vertoont het EYE Filminstituut nu Béla Tarrs vorige film, uit 2007. Tarr bewerkte de roman van Georges Simenon, over een man die een roofmoord ziet gebeuren en er zelf vandoor gaat met de buit, met de van hem bekende stijlmiddelen: de zwart-witfotografie is verbluffend als altijd, en ook over de eindeloze camerabewegingen waarmee scènes maximaal worden uitgerekt, hoeft niemand zich nog te verbazen.

Nieuw, althans in de internationaal uitgebrachte versie, is dat er niet langer Hongaars maar Frans wordt gesproken - de film speelt zich immers af in een Frans havenstadje. Dat betekent dat de acteurs, onder wie Tilda Swinton, in hun spel nogal worden tegengewerkt door de houterige nasynchronisatie; een extra minpunt in de voortmodderende film, die de aandacht moeilijk vasthoudt en het vooral moet hebben van Tarrs ook al zo vertrouwde en ongeëvenaarde gevoel voor trieste schoonheid, mist, nacht en verval.

EYE Amsterdam, als slotfilm van de zomerserie Previously Unreleased.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden