The Life of Pablo is niet het meesterwerk dat Kanye beloofde

Na twee dagen onzekerheid kwam daar zondagmorgen vroeg toch Kanye Wests zevende studio-album The Life Of Pablo beschikbaar als stream. Voorlopig alleen nog op de streamingservice Tidal, met op Kanye's eigen site een mogelijkheid om het album te downloaden, voordat de plaat volgende week een 'echte' release krijgt.

Beeld anp

Met achttien nummers in een klein uur, duurt The Life Of Pablo een kwartier langer dan de versie die West afgelopen donderdag liet horen voor een uitverkochte Madison Square Garden. Toegevoegd zijn nummers als 30 Hours (dat West vrijdag al de wereld in stuurde), No More Parties In L.A. (al eerder uitgebracht en met hulp van Kendrick Lamar en een van Wests sterkste recente nummers) en Facts. Ze maken de plaat die de afgelopen jaren een stuk of vier keer van titel veranderde beter en completer, al is het niet het meesterwerk geworden dat Kanye West ons beloofd had.

Dat lijkt het aanvankelijk wel te worden. Het eerste nummer. Ultralight Beam laat met minimale elektronische ondersteuning en rijke gospel-vocalen een nieuw Kanye West geluid horen. Hij keert met hulp van rapper Chance The Rapper, zangeres Kelly Price en gospel-zanger Kirk Franklin terug naar de warme soulvolle muziek van zijn vroege platen, terwijl hij het nummer met een schurend synthi-loopje tegelijk spannend maakt.

Met een tekst waarin hij het heeft over 'Pray for Paris/Pray for the Parents', gaat hij in op de actualiteit, maar die betrokkenheid bij zaken die niet rechtstreeks op Kanye West zelf betrekking hebben blijkt helaas incidenteel.

Kanye West: The Life Of Pablo. G.O.O.D. Music/Universal (voorlopig alleen te streamen op Tidal).

Veel gasten

Een van de allersterkste liedjes, Famous, begint met krachtige zang van Rihanna, kent een fraai verwerkte sample van Sister Nancy's reggae-klassieker Bam Bam maar wordt door Kanye's tekst enigszins verpest. 'I feel like me and Taylor might still have sex / Why? I made that bitch famous', met deze zin roept hij nog even een oude vete met Taylor Swift in herinnering.

Geestiger is zijn onbegeleide freestyle in I Love Kanye, een van die aardige pauzemomentjes op de plaat die daarna vervolgt met twee wat mindere nummers, Waves en het met The Weeknd gemaakte FML. West laat veel gasten aantreden op zijn album. Naast Rihanna en Kendrick Lamar vervullen ook Young Thug en Frank Ocean sterke rollen. Fraai zijn ook de samples die Kanye West in zijn nieuwe nummers verwerkt. Hij blonk altijd al uit met verrassende keuzes (Daft Punk, King Crimson, Aphex Twin), en ook op The Life Of Pablo geeft hij blijk van een brede muzieksmaak.

Fraai hoe hij de New Yorkse disco/avant-garde legende Arthur Russell laat terugkomen in 30 Hours of een obscuur gospelsoul nummer zijn Facts laat dragen. Mooist is misschien wel de klassieke housetracks van zowel Masters At Work als Mr. Fingers. verwerkt in Fade.

Een grandioze finale van een plaat die bij vlagen geweldig klinkt, soms wat rommelig is en tekstueel te vlak voor iemand van Kanye's statuur. Maar vervelen doet The Life Of Pablo geen moment. Zoals Kanye West klassieke soul, gospel en house weet te verwerken tot een compleet nieuw, eigentijds, hiphop-geluid, kunnen en doen maar weinigen dat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden