muziekrecensie the internet

The Internet heeft enorme potentie, maar aan hun liveshow moet nog gewerkt worden ★★★☆☆

Vijf zulke goede muzikanten zouden het eens helemaal zonder backing track moeten proberen.

The Internet in Kopenhagen. Beeld UIG via Getty Images

Naast onder meer Frank Ocean en Tyler, The Creator bracht het Californische hiphop-collectief Odd Future ook een van de beste r&b-bands van dit moment voort. The Internet, zoals het vijftal wat onhandig heet, bracht deze zomer hun vierde album Hive Mind uit. Odd Future-kernlid zangeres en producer Syd (Sydney Bennett) is inmiddels al lang niet meer de Syd da Kyd uit pakweg 2011, maar de frontvrouw van een ijzersterke band, waarin ook songschrijver en gitarist Steve Lacy een steeds voornamere rol krijgt. Vijf man sterk stond The Internet vrijdag in een al tijden lang uitverkochte Annabel in Rotterdam. De sfeer was geweldig. Ieder intro werd met gilletjes en applaus onthaald. Het zijn dan ook prachtige liedjes. Rollende funk in Roll (Burbank Fur), zwoele Stevie Wonder-soul in Come Together en het smachtende Stay The Night; het klinkt allemaal even aanstekelijk.

The Internet maakt geen retro-soul maar is nadrukkelijk op zoek naar een hedendaags geluid. Elementen uit hiphop, funk en jazz vloeien steeds samen in een warm bubbelbad. Althans op plaat. Live waren er toch een paar problemen waar het technisch zo knap spelende vijftal tegenaan liep. De drummer moest het nogal eens opnemen tegen beats uit een doosje, wat de ragfijne arrangementen niet ten goede kwam.

De bandsound was veel logger dan op plaat. De vocalen van de zwoel dansende en zingende Syd werden door enkele bandleden ondersteund, wat ook niet altijd tot een goede balans leidde.

Gitarist Steve Lacy nam in Beat Goes On het roer even over, wat meteen wat meer dynamiek teweegbracht. Zo werd het in anderhalf uur steeds duidelijker dat The Internet enorme potentie heeft, maar dat er live nog echt wat beter aan het geluid moet worden gesleuteld. Vijf zulke goede muzikanten zouden het ook gewoon eens helemaal zonder backing track moeten proberen.

The Internet, genre: pop.

15/3, Annabel, Rotterdam,

Nog te zien: 18/3, Paradiso, Amsterdam