Actie / Thriller / Misdaad

The International

Eigentijdse paranoia-thriller

'Het is de bank niet te doen om winst uit de verkoop van wapens, het gaat om controle... Dat is de essentie van bankieren: ons de slaaf van onze schulden te maken.' Een politicus annex zakenman, door velen gezien als de aanstaande premier van Italië, legt de verbeten Interpol-agent Louis Salinger uit - off the record natuurlijk - waar hij de moordenaars van een collega dient te zoeken: in de schier ondoordringbare bankwereld, waar geen offer te groot lijkt om die controle te bereiken.

Ruim voor de kredietcrisis in alle hevigheid om zich heen greep, liet de Duitse regisseur Tom Tykwer zich inspireren door een schandaal rond de in 1991 ontmantelde Pakistaanse Bank of Credit and Commerce International, die werd aangeduid als de Bank of Crooks and Criminals International. In zijn The International heet de bank IBBC. De B en de C staan voor Business en Credits, casu quo wapenhandel en witwaspraktijken.

Vanuit het hoofdkwartier in Luxemburg onderhandelt de directie even makkelijk met democratisch gekozen regeringsleiders en de CIA als met Afrikaanse rebellenleiders, Chinese wapenfabrikanten, Colombiaanse drugsbaronnen en de Russische maffia. Bedreigingen en moord zijn business as usual.Tykwer, die furore maakte met Winterschläfer en Lola rennt en vervolgens internationale films als Heaven en Perfume: The Story of a Murderer regisseerde, en de Amerikaanse scenarist Eric Warren Singer combineerden het stramien van jaren ’70-films als The Conversation en The Parallax View met een vleugje Hitchcock en de dynamiek van de Bourne-trilogie. Het resultaat is een eigentijdse paranoiathriller, waarin de dwarse eenzaat Louis Salinger (Clive Owen) het met steun van een zijige New Yorkse procureur (Naomi Watts) opneemt tegen een almachtige vijand.

Het spoor van het geld voert langs tal van fotogenieke locaties: hypermoderne kantoorkolossen in Berlijn, de grote bazaar in Istanbul, Milaan. Het New Yorkse Guggenheim Museum vormt het decor voor een adembenemende, wat te vroege shoot-out. In een stief kwartiertje wordt de in een Berlijnse studio minutieus nagebouwde, oneindige spiraal van architect Frank Lloyd Wright, inclusief een voor de film gecreëerde video-expositie, aan gruzelementen geschoten.

Ondanks een lichte overdaad aan toevallige ontmoetingen, narrow escapes en genreclichés blijft The International boeien tot the einde. Daarna ben je alles direct weer vergeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden